مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

864
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

624
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر روش های آموزش حضوری و غیرحضوری کارکنان بهداشتی بر آگاهی مادران و تغییرات آنتروپومتریک شیرخواران

صفحات

 صفحه شروع 74 | صفحه پایان 86

چکیده

 زمینه و هدف: بسیاری از بیماری های دوره بزرگسالی ریشه در تغذیه زمان کودکی دارند و بخش عمده ای از الگوها و عادات غذائی انسان ها در کودکی شکل می گیرد. بکارگیری راهکارهایی مانند آموزش بهداشت برای بهبود الگوی تغذیه ای و ارتقای سطح سلامت مادران در صدر اولویت های بهداشت تغذیه ای قرار دارد. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر روش های آموزش کارکنان بهداشت بر آگاهی مادران از تغذیه شیرخوار و تغییرات آنتروپومتریک شیرخواران آنان انتخاب و اجرا گردید.روش کار: این طرح یک مطالعه شبه تجربی بود. در این طرح, تاثیر آموزش حضوری و غیرحضوری مورد بررسی قرار گرفت. جامعه پژوهشی ما مادران دارای شیرخوار زیر 6 ماه بود. در این مطالعه, تعداد 303 نفر از 16 مرکز بهداشتی بصورت تصادفی ساده بعنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها یک پرسش نامه معلم ساخته بود. یافته های این تحقیق در نرم افزار SPSS و با آمار توصیفی - تحلیلی آنالیز گردید.یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین سن مادران 26.9±5.8 بود, حدود 10% مادران شاغل بوده و 75% فقط از شیر خودشان برای تغذیه نوزاد استفاده می کردند. اختلاف معنی داری بین سطح دانش تغذیه مادران در مورد تغذیه کودکان قبل و بعد از آموزش تغذیه مشاهده شد (p<0.05). بین روش های آموزش و سطح آگاهی بعد از آموزش تفاوت معنی داری وجود داشت (p<0.05). اختلاف آماری معنی داری بین قد و وزن قبل و بعد از آموزش مشاهده گردید (p<0.05).نتیجه گیری: هر چند آموزش حضوری کارکنان از آموزش غیرحضوری موثرتر بود, ولی هر دو روش در افزایش آگاهی مادران و تغییرات آنتروپومتریک کودکان موثر بودند. لذا باید انواع آموزش ها ارائه گردد تا آگاهی و رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت مادران افزایش یابد. اما بایستی به آموزش چهره به چهره با انگیزه و آمادگی قبلی کارکنان, بیشتر توجه شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ماذنی، محمد، حمیدزاده اربابی، یوسف، نعمتی، علی، مشعوفی، مهرناز، و مهدوی، رضا. (1391). مقایسه تاثیر روش های آموزش حضوری و غیرحضوری کارکنان بهداشتی بر آگاهی مادران و تغییرات آنتروپومتریک شیرخواران. سلامت و بهداشت اردبیل، 3(1 (پی در پی 8))، 74-86. SID. https://sid.ir/paper/226880/fa

    Vancouver: کپی

    ماذنی محمد، حمیدزاده اربابی یوسف، نعمتی علی، مشعوفی مهرناز، مهدوی رضا. مقایسه تاثیر روش های آموزش حضوری و غیرحضوری کارکنان بهداشتی بر آگاهی مادران و تغییرات آنتروپومتریک شیرخواران. سلامت و بهداشت اردبیل[Internet]. 1391؛3(1 (پی در پی 8)):74-86. Available from: https://sid.ir/paper/226880/fa

    IEEE: کپی

    محمد ماذنی، یوسف حمیدزاده اربابی، علی نعمتی، مهرناز مشعوفی، و رضا مهدوی، “مقایسه تاثیر روش های آموزش حضوری و غیرحضوری کارکنان بهداشتی بر آگاهی مادران و تغییرات آنتروپومتریک شیرخواران،” سلامت و بهداشت اردبیل، vol. 3، no. 1 (پی در پی 8)، pp. 74–86، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/226880/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button