مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,409
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

748
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی آموزش بر باورهای بهداشتی و عملکرد زنان مراجعه کننده به درمانگاه شهید بهتاش منطقه لویزان تهران در زمینه روش های غربالگری سرطان پستان با استفاده از مدل اعتقاد بهداشتی

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 58

چکیده

 زمینه و هدف: کاربرد نظام مند روش های غربالگری به تشخیص به موقع و درمان سرطان پستان کمک می کند, این مطالعه تاثیر آموزش بر باورهای بهداشتی و عملکرد زنان را برای غربالگری سرطان پستان بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی ارزیابی می کند.روش کار: این مطالعه پژوهش کمی از نوع تجربی می باشد. این مطالعه بر روی 144 زن (72 نفرآزمایش, 72 نفر شاهد) در محدوده سنی 20 تا 62 سال در درمانگاه شهید بهتاش منطقه لویزان تهران صورت گرفت. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه خود ایفائی بود که بر اساس سازه های مدل اعتقاد بهداشتی طراحی شد. مداخله آموزشی بر اساس اجزای مدل اعتقاد بهداشتی و اهداف رفتاری مشخص در سه جلسه یک ساعته در گروه آزمایش انجام شد. باورهای بهداشتی و عملکرد دو گروه آزمایش و شاهد قبل از مداخله آموزشی و چهار ماه بعد از مداخله آموزشی در گروه آزمایش, مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت.یافته ها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که مداخله آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی اثر قابل ملاحظه ای بر افزایش آگاهی افراد گروه آزمایش در مقایسه با گروه شاهد داشت, به نحوی که میانگین امتیاز آگاهی افراد آزمایش از 11.17 قبل از مداخله آموزشی, به 21.81 بعد از مداخله آموزشی افزایش یافت. مداخله آموزشی باعث افزایش میانگین امتیاز کسب شده افراد از سازه های مدل شد, به نحوی که میانگین امتیاز حساسیت درک شده در گروه آزمایش از 2.26 به 3.58, شدت درک شده در گروه آزمایش از 1.93 به 6.24, منافع درک شده در گروه آزمایش از 5.81 به 7.5, موانع درک شده در گروه آزمایش از 4.57 به 13.79 و خود کارآمدی در گروه آزمایش از 2- به 2.53 افزایش یافت.نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که انجام مداخلات آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی می تواند باورهای بهداشتی جامعه را دگرگون ساخته و اثر قابل ملاحظه ای بر رفتارهای غربالگری نظیر غربالگری سرطان پستان داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خلیلی، سعیده، شجاعی زاده، داوود، اعظم، کمال، خیرخواه رحیم آباد، کاوه، خارقانی مقدم، ملیکا، و خزیر، زهرا. (1393). بررسی اثربخشی آموزش بر باورهای بهداشتی و عملکرد زنان مراجعه کننده به درمانگاه شهید بهتاش منطقه لویزان تهران در زمینه روش های غربالگری سرطان پستان با استفاده از مدل اعتقاد بهداشتی. سلامت و بهداشت اردبیل، 5(1)، 45-58. SID. https://sid.ir/paper/226944/fa

    Vancouver: کپی

    خلیلی سعیده، شجاعی زاده داوود، اعظم کمال، خیرخواه رحیم آباد کاوه، خارقانی مقدم ملیکا، خزیر زهرا. بررسی اثربخشی آموزش بر باورهای بهداشتی و عملکرد زنان مراجعه کننده به درمانگاه شهید بهتاش منطقه لویزان تهران در زمینه روش های غربالگری سرطان پستان با استفاده از مدل اعتقاد بهداشتی. سلامت و بهداشت اردبیل[Internet]. 1393؛5(1):45-58. Available from: https://sid.ir/paper/226944/fa

    IEEE: کپی

    سعیده خلیلی، داوود شجاعی زاده، کمال اعظم، کاوه خیرخواه رحیم آباد، ملیکا خارقانی مقدم، و زهرا خزیر، “بررسی اثربخشی آموزش بر باورهای بهداشتی و عملکرد زنان مراجعه کننده به درمانگاه شهید بهتاش منطقه لویزان تهران در زمینه روش های غربالگری سرطان پستان با استفاده از مدل اعتقاد بهداشتی،” سلامت و بهداشت اردبیل، vol. 5، no. 1، pp. 45–58، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/226944/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button