مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,620
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,016
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کاربرد آموزش برنامه حل مساله بین فردی در کاهش رفتارهای مشکل ساز دانش آموزان دیرآموز: مطالعه تک آزمودنی

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 69

چکیده

 مهارت حل مساله در برقراری ارتباط مناسب با دیگران, از اهمیت زیادی برخوردار است. عدم برخورداری از توانایی حل مساله در مواجهه با مشکلات بین فردی, می تواند موجب بروز رفتارهای تکانشی, پرخاشگری, گوشه گیری, احساس ناکامی و رفتارهای غیرانطباقی در کودکان شود. از سوی دیگر, در کودکان کم توان ذهنی وجود نقایص شناختی و نارسایی مهارت های اجتماعی, بر کنترل تکانه و سازگاری رفتاری تاثیرگذار است. از این رو, آموزش مهارت های تفکر از جمله حل مساله ضروری به نظر می رسد. مطالعه حاضر به منظور بررسی تاثیر برنامه حل مساله بین فردی بر کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان دیرآموز پایه اول دبستان انجام شده است. این پژوهش از نوع طرح های تک آزمودنی است که به صورت طرح A-B با مرحله پیگیری بر روی پنج دانش آموز پسر انجام گرفت. پرخاشگری, زورگویی و تهدید, شکایت کردن, بحث و مجادله به عنوان رفتارهای آماج مورد مشاهده قرار گرفتند. اطلاعات مربوط به خط پایه در 10 جلسه جمع آوری شد. سپس طی 30 جلسه 50 دقیقه ای, سه جلسه در هر هفته, برنامه حل مساله بین فردی به صورت گروهی آموزش داده شد. اطلاعات مرحله پیگیری در طی 10 جلسه بعد از پایان برنامه مداخله جمع آوری شد. برای تحلیل داده ها از نمودار و تحلیل چشمی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها مبین آن است که آموزش, در کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان در مرحله مداخله تاثیرگذار بوده و روند نزولی رفتارها در مرحله پیگیری نیز قابل مشاهده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    شکوهی یکتا، محسن، و زمانی، نیره. (1391). کاربرد آموزش برنامه حل مساله بین فردی در کاهش رفتارهای مشکل ساز دانش آموزان دیرآموز: مطالعه تک آزمودنی. روشها و مدلهای روان شناختی، 2(8)، 53-69. SID. https://sid.ir/paper/227395/fa

    Vancouver: کپی

    شکوهی یکتا محسن، زمانی نیره. کاربرد آموزش برنامه حل مساله بین فردی در کاهش رفتارهای مشکل ساز دانش آموزان دیرآموز: مطالعه تک آزمودنی. روشها و مدلهای روان شناختی[Internet]. 1391؛2(8):53-69. Available from: https://sid.ir/paper/227395/fa

    IEEE: کپی

    محسن شکوهی یکتا، و نیره زمانی، “کاربرد آموزش برنامه حل مساله بین فردی در کاهش رفتارهای مشکل ساز دانش آموزان دیرآموز: مطالعه تک آزمودنی،” روشها و مدلهای روان شناختی، vol. 2، no. 8، pp. 53–69، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/227395/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button