مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

592
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

626
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر دو رویکرد آموزش استادمحور و مساله محور در بروز خطاهای گزارش نویسی پرستاران

صفحات

 صفحه شروع 355 | صفحه پایان 365

چکیده

 خطا و اشتباهات در ثبت گزارشات پرستاری مانع ارائه مراقبت پرستاری باکیفیت می شود, لذا در مطالعه ای نیمه تجربی به بررسی تاثیر دو رویکرد آموزش استاد محور و مساله محور در بروز خطاهای گزارش نویسی پرستاران در بیمارستان های شهرستان تربت حیدریه در سال 1393 پرداخته شد. 93 نفر در 3 گروه 31 نفری آموزش مساله محور, استادمحور و شاهد طبقه بندی شدند. محتوای آموزشی برای دو گروه مداخله طی شش جلسه 45 دقیقه ای توسط یک مدرس ارائه گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته ای بود که روایی محتوایی آن توسط اساتید با ضریب 76/0 و پایایی آن با استفاده ازروش آلفای کرونباخ و ضریب 84/0 تایید شد. پرسشنامه قبل و 2 ماه بعد از آموزش, توسط پرستاران تکمیل گردید و داده ها توسط نرم افزار SPSS تحلیل گردید. در هر دو گروه آموزش استاد محور (قبل: 05/1 و بعد 51/0) و مساله محور (قبل: 89/0 و بعد: 54/0) میانگین خطا قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی دار آماری را نشان داد و میانگین خطای پرستاران بعد از مداخله کاهش داشت. اما در گروه شاهد اختلاف معنی داری مشاهده نشد (قبل: 79/0 و بعد 47/0). میزان رضایت پرستاران از روش مساله محور بیشتر از استاد محور بود. با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه, آموزش با رویکرد مساله محور و آموزش به رویکرد استاد محور در هر دو گروه موثر و تاثیر مثبتی داشت اما با توجه به میزان رضایت و علاقه مندی پرستاران از آموزش مساله محور پیشنهاد می شود از این رویکرد در کلاس های آموزش حین خدمت و آموزش روش های مقابله با انواع دیگر خطاهای پرستاری از قبیل خطاهای دارویی و درمانی استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    وفائی، حمید، مکارم، عباس، ایلدر آبادی، اسحاق، خلفی، علی، و کریمی مونقی، حسین. (1395). بررسی تاثیر دو رویکرد آموزش استادمحور و مساله محور در بروز خطاهای گزارش نویسی پرستاران. توسعه ی آموزش جندی شاپور، 7(4 )، 355-365. SID. https://sid.ir/paper/228701/fa

    Vancouver: کپی

    وفائی حمید، مکارم عباس، ایلدر آبادی اسحاق، خلفی علی، کریمی مونقی حسین. بررسی تاثیر دو رویکرد آموزش استادمحور و مساله محور در بروز خطاهای گزارش نویسی پرستاران. توسعه ی آموزش جندی شاپور[Internet]. 1395؛7(4 ):355-365. Available from: https://sid.ir/paper/228701/fa

    IEEE: کپی

    حمید وفائی، عباس مکارم، اسحاق ایلدر آبادی، علی خلفی، و حسین کریمی مونقی، “بررسی تاثیر دو رویکرد آموزش استادمحور و مساله محور در بروز خطاهای گزارش نویسی پرستاران،” توسعه ی آموزش جندی شاپور، vol. 7، no. 4 ، pp. 355–365، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/228701/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button