مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

545
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

559
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشیآموزش بامداخله گروهی به دوروش درمانی لوگوتراپی و شناختی-رفتاری برسلامت روان و افسردگی

صفحات

 صفحه شروع 130 | صفحه پایان 136

چکیده

 این تحقیق با هدف مقایسه اثربخشی آموزش با مداخله گروهی به دو روش شناختی رفتاری و معنی درمانی بر افسردگی و سلامت روان, دانشجویان دختر دانشگاه تربیت معلم (تهران-کرج) ایران در سال تحصیلی( 89-90) به روش شبه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بر روی 30 نفر گروه نمونه (درهرگروه 10 نفر) که به روش در دسترس انتخاب شده اند صورت گرفت. در این پژوهش از دو روش گروهی 10جلسه ای درمان شناختی رفتاری ومعنویت درمانی استفاده شد و جهت جمع آوری داده ها در سه دوره زمانی (پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری) در دو گروه آزمایشی و شاهد از پرسشنامه افسردگی بک و سلامت عمومی CHQ بهره گرفته شد. نتایج تجزیه وتحلیل داده ها به وسیله دو آزمون تحلیل کوواریانس درسطح 01/0 معنادار بودند. براین اساس نشان داده شد که هر دو رویکرد درمانی شناختی-رفتاری و معنی درمانی موجب کاهش میزان افسردگی و افزایش سلامت روان در افراد گروه آزمایش شده است و این تفاوت نسبت به گروه کنترل معنادار است. همچنین در بررسی اثر بخشی این دو روش نیز مشاهده شد که بین معنویت درمانی و درمان شناختی رفتاری در اثر بخشی بر کاهش افسردگی و افزایش سلامت روان تفاوت معناداری وجود ندارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گلچین، منیژه. (1396). مقایسه اثربخشیآموزش بامداخله گروهی به دوروش درمانی لوگوتراپی و شناختی-رفتاری برسلامت روان و افسردگی. توسعه ی آموزش جندی شاپور، 8(ویژه نامه )، 130-136. SID. https://sid.ir/paper/228972/fa

    Vancouver: کپی

    گلچین منیژه. مقایسه اثربخشیآموزش بامداخله گروهی به دوروش درمانی لوگوتراپی و شناختی-رفتاری برسلامت روان و افسردگی. توسعه ی آموزش جندی شاپور[Internet]. 1396؛8(ویژه نامه ):130-136. Available from: https://sid.ir/paper/228972/fa

    IEEE: کپی

    منیژه گلچین، “مقایسه اثربخشیآموزش بامداخله گروهی به دوروش درمانی لوگوتراپی و شناختی-رفتاری برسلامت روان و افسردگی،” توسعه ی آموزش جندی شاپور، vol. 8، no. ویژه نامه ، pp. 130–136، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/228972/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button