مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,069
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

757
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل تاثیر هوشمندی فناوری بر مزیت رقابتی در بنگاه (مطالعه موردی: شرکت های دارویی)

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 76

چکیده

 مقدمه: امروزه, قابلیت استفاده سریع و به موقع از اطلاعات و دانش فناورانه, نه تنها یک چالش بزرگ برای سازمان ها است بلکه نخستین اولویتی است که برای سازمان ها ایجاد مزیت می کند. هوشمندی فناوری فرآیندی است که با جمع آوری و تحلیل اطلاعات و دانش فناورانه, آگاهی لازم را برای اخذ تصمیمات در حوزه فناوری فراهم آورده و به کسب مزیت رقابتی در بنگاه کمک می کند.روش پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی- علی و جامعه آماری آن کلیه شرکت های ایرانی در دومین نمایشگاه ایران فارما در تهران در سال 1395 است (193 شرکت). پرسشنامه این تحقیق در میان همه شرکت کنندگان ایرانی نمایشگاه توزیع و از میان پرسشنامه های توزیع شده, تعداد 98 پرسشنامه صحیح دریافت شد. روایی محتوایی پرسشنامه به تایید متخصصین رسید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها ابتدا از نرم افزار SPSS و سپس برای مدل سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی از نرم افزار Smart-PLS استفاده شد.یافته ها: بر اساس نتایج این تحقیق, هوشمندی فناوری, تاثیری مثبت (b=0.774) و معنی دار (T=18.742>1.96) بر مزیت رقابتی در شرکت های دارویی داشت. این نتایج علاوه بر تایید مدل, نشان می دهد که متغیر هوشمندی فناوری با ضریب اثر 0.774, توانسته است 59.8 درصد از کل تغییرات متغیر مزیت رقابتی را در این شرکت ها تبیین نماید.نتیجه گیری: با توجه به یافته های تحقیق می توان گفت با بهره گیری از هوشمندی فناوری و هم چنین تاثیر مثبت و معنادار آن بر مزیت رقابتی, می توان شاهد کسب, بهبود و ارتقای مزیت رقابتی در سازمان بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امینی، علی. (1396). تحلیل تاثیر هوشمندی فناوری بر مزیت رقابتی در بنگاه (مطالعه موردی: شرکت های دارویی). مدیریت بهداشت و درمان (نظام سلامت)، 8(2 (پیاپی 24))، 67-76. SID. https://sid.ir/paper/232472/fa

    Vancouver: کپی

    امینی علی. تحلیل تاثیر هوشمندی فناوری بر مزیت رقابتی در بنگاه (مطالعه موردی: شرکت های دارویی). مدیریت بهداشت و درمان (نظام سلامت)[Internet]. 1396؛8(2 (پیاپی 24)):67-76. Available from: https://sid.ir/paper/232472/fa

    IEEE: کپی

    علی امینی، “تحلیل تاثیر هوشمندی فناوری بر مزیت رقابتی در بنگاه (مطالعه موردی: شرکت های دارویی)،” مدیریت بهداشت و درمان (نظام سلامت)، vol. 8، no. 2 (پیاپی 24)، pp. 67–76، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/232472/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا