مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,384
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,322
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عوامل پیش بینی کننده عزت نفس در نوجوانان دختر

صفحات

 صفحه شروع 537 | صفحه پایان 545

چکیده

 مقدمه: آموزش مهارت های اصلی زندگی می تواند موجب ارتقای عزت نفس نوجوانان شود. اما آموزش همه این مهارت ها نیاز به منابع زیادی دارد و مستلزم اولویت بندی است. هدف این مطالعه, بررسی عوامل پیش بینی کننده عزت نفس در نوجوانان دختر بود. مواد و روش کار: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی-تحلیلی بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای بر روی 364 دانش آموز دختر 14-12 سال شهر بیرجند در سال 1397 انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها, پرسشنامه مهارت های زندگی و پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ بود. عزت نفس به عنوان متغیر وابسته و ده مهارت اصلی زندگی به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شد و تحلیل آماری مبتنی بر آزمون های توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (رگرسیون) با کمک نرم افزار spss19 انجام گرفت تا عوامل پیش بینی کننده عزت نفس در نوجوانان دختر آشکار گردد. یافته ها: میانگین نمره کلی مهارت زندگی (80/26) 23/138 و میانگین نمره عزت نفس (41/4) 98/4 بود. تحلیل رگرسیون نشان داد؛ از میان ده مهارت اصلی زندگی, به ترتیب, مهارت های «خودآگاهی»(001/0p<), «روابط بین فردی» (004/0=p) و «تفکر خلاق»(005/0=p), رابطه معنی دار با عزت نفس دارند. روابط بین فردی بر تفکر خلاق تأثیر دارد و این دو, بر خودآگاهی تاثیر تاثیرگذار بودند. خودآگاهی قوی ترین پیش بینی کننده بود یعنی, نوجوان با شناخت بیشتر از نقاط قوت و ضعف و خواسته هایش, عزت نفس بالاتری خواهد داشت. بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه تمرکز برنامه های ارتقای عزت نفس نوجوانان بر آموزش مهارت های «خودآگاهی», «روابط بین فردی» و «تفکر خلاق», توصیه می شود؛ گرچه در صورت وجود منابع کافی, آموزش همه مهارت های ده گانه زندگی برای ارتقای سلامت روان نوجوان حائز اهمیت است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    باقرنژادحصاری، بی بی فاطمه، مروتی شریف آباد، محمدعلی، شریف زاده، غلامرضا، میری، محمدرضا، وحدانی نیا، ولی اله، و دستجردی، رضا. (1398). بررسی عوامل پیش بینی کننده عزت نفس در نوجوانان دختر. پایش، 18(6 )، 537-545. SID. https://sid.ir/paper/23544/fa

    Vancouver: کپی

    باقرنژادحصاری بی بی فاطمه، مروتی شریف آباد محمدعلی، شریف زاده غلامرضا، میری محمدرضا، وحدانی نیا ولی اله، دستجردی رضا. بررسی عوامل پیش بینی کننده عزت نفس در نوجوانان دختر. پایش[Internet]. 1398؛18(6 ):537-545. Available from: https://sid.ir/paper/23544/fa

    IEEE: کپی

    بی بی فاطمه باقرنژادحصاری، محمدعلی مروتی شریف آباد، غلامرضا شریف زاده، محمدرضا میری، ولی اله وحدانی نیا، و رضا دستجردی، “بررسی عوامل پیش بینی کننده عزت نفس در نوجوانان دختر،” پایش، vol. 18، no. 6 ، pp. 537–545، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/23544/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button