مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,391
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

715
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی برنامه مهارت های ذهن خوانی و بررسی اثربخشی آن بر بهره همدلی و بهره نظام مندی کودکان دارای اختلال اتیسم با عملکرد بالا

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 15

چکیده

 مقدمه: درک و تفسیر حالات ذهنی و روانی دیگران, قابلیت وظرفیت شناختی-اجتماعی مهمی است که ظرفیت تعامل و مهارتهای ارتباطی را متاثر می کند و این تاثیر مبتنی بر ابراز احساسات و همدلی با دیگران است, از این رو پژوهش حاضر با هدف طراحی برنامه مهارت های ذهن خوانی و تاثیر آن بر بهره همدلی و نظامندی کودکان دارای اختلال اتیسم با عملکرد بالا انجام شده است. روش کار: پژوهش حاضر به لحاظ گرداوری از توع تحقیقات آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون همراه با گروه کنترل است و از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی می باشد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه بهره همدلی و بهره نظامندی کودکان (Auyeung, 2009), استفاده شده است. از بین کل جامعه هدف تعداد 16 کودک با اختلال اتیسم عملکرد بالا به صورت نمونه در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش (8 نفر) و کنترل (8 نفر) به طور تصادفی جایگزین شدند. برنامه مداخله-ای ذهن خوانی (آموزش سه حالت ذهنی) در 14 جلسه 90 دقیقه الی 2 ساعتی برای گروه آزمایش اجرا شد. یافته ها: نتایج بدست آمده نشان داد که برنامه آموزش ذهن خوانی, بطور معناداری (01/0 > P) موجب افزایش بهره همدلی و کاهش بهره نظامندی در گروه آزمایش شد اما این بهبودی در شرکت کنندگان گروه کنترل که مداخله را دریافت نکرده بودند, دیده نشد. نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی برنامه ذهن خوانی بر افزایش بهره همدلی و کاهش بهره نظامندی, بکارگیری این برنامه در مراکز ویژه توانبخشی افراد با اختللال اتیسم توصیه می شود. اگرچه کاربست این برنامه مداخله ای, نیازمند بررسی های بیشتری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی، سعید، و خانبابایی، مینو. (1395). طراحی برنامه مهارت های ذهن خوانی و بررسی اثربخشی آن بر بهره همدلی و بهره نظام مندی کودکان دارای اختلال اتیسم با عملکرد بالا. روان پرستاری، 4(5 )، 9-15. SID. https://sid.ir/paper/235860/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی سعید، خانبابایی مینو. طراحی برنامه مهارت های ذهن خوانی و بررسی اثربخشی آن بر بهره همدلی و بهره نظام مندی کودکان دارای اختلال اتیسم با عملکرد بالا. روان پرستاری[Internet]. 1395؛4(5 ):9-15. Available from: https://sid.ir/paper/235860/fa

    IEEE: کپی

    سعید رضایی، و مینو خانبابایی، “طراحی برنامه مهارت های ذهن خوانی و بررسی اثربخشی آن بر بهره همدلی و بهره نظام مندی کودکان دارای اختلال اتیسم با عملکرد بالا،” روان پرستاری، vol. 4، no. 5 ، pp. 9–15، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/235860/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button