مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,621
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,101
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مهارت های خودتعیین گری بر سبک تبیینی خوش بینانه و هویت تحصیلی دانش آموزان پسر دوره ابتدائی با ناتوانی های یادگیری

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 7

چکیده

 مقدمه: هدف از انجام این پژوهش تعیین تاثیر آموزش مهارت های خودتعیین گری بر سبک تبیینی خوش بینانه و هویت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع ابتدائی با ناتوانی های یادگیری شهر اهواز بود.روش کار: پژوهش حاضر یک روش تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه شاهد بود. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه تجدید نظر شده سبک اسنادی کودکان (CASQ-R) و مقیاس هویت تحصیلی (AIS) بودند. نمونه پژوهش شامل 27 دانش آموز پسر پایه پنجم و ششم ابتدائی با ناتوانی یادگیری, که در سال تحصیلی 93-1392 مشغول به تحصیل بودند, است که با روش تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمایشی و شاهد گمارده شدند. قبل از آموزش خودتعیین گری از دو گروه, پیش آزمون های سبک تبیینی خوش بینانه و هویت تحصیلی گرفته شد. سپس, به گروه آزمایشی خودتعیین گری آموزش داده شد و به گروه شاهد آموزشی ارائه نشد. پس از اتمام دوره آموزشی بلافاصله از هر دو گروه پس آزمون های سبک تبیینی خوش بینانه و هویت تحصیلی گرفته شد. بعد از هفت هفته از پایان دوره آموزشی مجددا از هر دو گروه آزمون های فوق, به عنوان پیگیری, گرفته شد.یافته ها: نتایج تحلیل های کوواریانس نشان داد که آموزش خودتعیین گری باعث افزایش معنی دار سبک تبیینی خوش بینانه (P<0.002) و هویت تحصیلی (P<0.003) در دانش آموزان می شود. همچنین, نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش خودتعیین گری در طول زمان بر سبک تبیینی خوش بینانه (P<0.002) و هویت تحصیلی (P<0.002) در دانش آموزان اثر پایدار دارد.نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه آموزش خودتعیین گری سبب افزایش سبک تبیینی خوش بینانه و هویت تحصیلی در دانش آموزان شد. پیشنهاد می شود متخصصان تعلیم و تربیت آموزش خودتعیین گری را به عنوان روشی مهم برای پیامدهای روانشناختی مطلوب در کودکان دارای ناتوانی های یادگیری به کار گیرند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عباسی، محمد، و شهنی ییلاق، منیجه. (1396). تاثیر آموزش مهارت های خودتعیین گری بر سبک تبیینی خوش بینانه و هویت تحصیلی دانش آموزان پسر دوره ابتدائی با ناتوانی های یادگیری. روان پرستاری، 5(5 )، 1-7. SID. https://sid.ir/paper/235885/fa

    Vancouver: کپی

    عباسی محمد، شهنی ییلاق منیجه. تاثیر آموزش مهارت های خودتعیین گری بر سبک تبیینی خوش بینانه و هویت تحصیلی دانش آموزان پسر دوره ابتدائی با ناتوانی های یادگیری. روان پرستاری[Internet]. 1396؛5(5 ):1-7. Available from: https://sid.ir/paper/235885/fa

    IEEE: کپی

    محمد عباسی، و منیجه شهنی ییلاق، “تاثیر آموزش مهارت های خودتعیین گری بر سبک تبیینی خوش بینانه و هویت تحصیلی دانش آموزان پسر دوره ابتدائی با ناتوانی های یادگیری،” روان پرستاری، vol. 5، no. 5 ، pp. 1–7، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/235885/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button