مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,453
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

962
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر آموزش روانشناختی مبتنی بر شبکه ی اجتماعی مجازی بر تاب آوری مراقبین خانوادگی مددجویان با اختلالات روانی شدید

صفحات

 صفحه شروع 2 | صفحه پایان 8

چکیده

 مقدمه: آموزش روانشناحتی ممکن است بر مراقبین خانوادگی مددجویان با اختلال های روانی تأثیر مثبتی داشته و وضعیت های مثبت روانی مانند تاب آوری را در آنها ارتقا دهد. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش روانشناختی مبتنی بر شبکه اجتماعی مجازی بر تاب آوری مراقبین خانوادگی مددجویان با اختلال های روانی شدید است. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی به شکل پیش آزمون و دو پس آزمون با دو گروه کنترل و آزمایش است که در مرکز آموزشی درمانی روانپزشکی ایران در سال 1396 در شهر تهران انجام شد. در مطالعه حاضر تعداد 72 نفر از مراقبین خانوادگی مددجویان با اختلال های روانی شدید با دامنه سنی 65-18 شرکت نمودند. به منظور جلوگیری از انتشار اطلاعات, ابتدا گروه کنترل و سپس گروه آزمایش مورد مطالعه قرار گرفت. نمونه گیری بصورت مستمر و غیر احتمالی صورت گرفت. به منظور جلوگیری از آلودگی اطلاعات نمونه گیری ابتدا برای گروه کنترل و سپس برای گروه آزمایش انجام شد. گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه جمعیت شناختی و ابزار تاب آوری کانر-دیویدسون (CD-RISC-2003) قبل از مطالعه, بلافاصله بعد از اتمام آموزش و 4 هفته بعد از آن انجام گرفت. آموزش مجازی برای گروه آزمایش از طریق تلگرام و به مدت چهار هفته انجام شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-24 و آزمونهای T مستقل, T زوجی و آنالیز واریانس با اندازه های تکراری تحلیل شدند. یافته ها: نتایج حاصل از بررسی مشخصات جمعیت شناختی نمونه ها, نشان داد که هر دو گروه همگن بودند. نتایج حاصل بر اساس آزمون تی مستقل نشان داد که میانگین تغییرات نمره تاب آوری در دو گروه آزمایش و کنترل, از نظر آماری تفاوت معنی دار داشته و در گروه آزمایش افزایش یافته است (001/0 > P). همچنین نتایج آزمون تی زوجی نشان داد که تغییرات نمره تاب آوری در گروه آزمایش از نظر آماری تفاوت معنی داری داشته و در مرحله پس آزمون اول بیشتر از مرحله پیش آزمون, در مرحله پس آزمون دوم بیشتر از مراحل پس آزمون اول و پیش آزمون بوده است (001/0 > P). نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش روانشناختی مبتنی بر شبکه اجتماعی مجازی موجب ارتقای تاب آوری مراقبین خانوادگی مددجویان با اختلال های روانی شدید می شود. با توجه به کم هزینه بودن و دسترسی سریع افراد به شبکه های مجازی, می توان از محتوای این برنامه آموزشی بصورت گسترده برای مراقبین خانوادگی استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سیدفاطمی، نعیمه، احمدزاده اصل، مسعود، بهرامی، راحله، و حقانی، حمید. (1397). تأثیر آموزش روانشناختی مبتنی بر شبکه ی اجتماعی مجازی بر تاب آوری مراقبین خانوادگی مددجویان با اختلالات روانی شدید. روان پرستاری، 6(6 )، 2-8. SID. https://sid.ir/paper/235911/fa

    Vancouver: کپی

    سیدفاطمی نعیمه، احمدزاده اصل مسعود، بهرامی راحله، حقانی حمید. تأثیر آموزش روانشناختی مبتنی بر شبکه ی اجتماعی مجازی بر تاب آوری مراقبین خانوادگی مددجویان با اختلالات روانی شدید. روان پرستاری[Internet]. 1397؛6(6 ):2-8. Available from: https://sid.ir/paper/235911/fa

    IEEE: کپی

    نعیمه سیدفاطمی، مسعود احمدزاده اصل، راحله بهرامی، و حمید حقانی، “تأثیر آموزش روانشناختی مبتنی بر شبکه ی اجتماعی مجازی بر تاب آوری مراقبین خانوادگی مددجویان با اختلالات روانی شدید،” روان پرستاری، vol. 6، no. 6 ، pp. 2–8، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/235911/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button