مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,044
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,043
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مبتنی بر فضای مجازی بر توانمندی روانشناختی پرستاران سطح دوم مراقبتی ویژه نوزادان

صفحات

 صفحه شروع 102 | صفحه پایان 115

چکیده

 مقدمه: پرستاران بخش های ویژه نوزادان جهت ارائه مراقبت های ماهرانه و کیفی باید دانش تخصصی مورد نیاز را در طول زندگی حرفه ای خود کسب و حفظ کنند. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر فضای مجازی بر توانمندی روانشناختی پرستاران بخش های مراقبت ویژه نوزادان سطح 2 انجام شد.روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی 80 نفر از پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه نوزادان سطح 2 بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1394 با استفاده از روش تصادفی به دو گروه تجربی و شاهد تقسیم شدند. سطح توانمندی روانشناختی پرستاران با استفاده از پرسش نامه توانمندی روانشناختی اسپریتزر (Spreitzer) در روز اول مطالعه و پس از پایان دوره اندازه گیری شد. در گروه تجربی محتوای آموزشی سطح دو مراقبت ویژه نوزادان تدوین گردید و بر روی سامانه نماد دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران به مدت دو ماه ارائه شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی زوج, تست دقیق فیشر, کای دو و تی مستقل صورت گرفت.نتایج: واحدهای پژوهش از نظر تمام متغیرهای دموگرافیک به جز سابقه کار در بخش نوزادان همگن بودند. میانگین و انحراف معیار نمره توانمندی گروه شاهد و تجربی قبل از مطالعه به ترتیب 7.8±61.57 و 6.3865±56.74 (از مجموع نمره 84) و بعد از مطالعه به ترتیب 60.71±7.595 و 63.60±5.6 بود. نتیجه حاصل از آزمون های آماری تی زوج و مستقل نشان داد, بین میانگین امتیاز توانمندی روانشناختی دو گروه مطالعه پیش از مداخله (p=0.006), گروه شاهد قبل و بعد از مداخله (p≤0.001), گروه تجربی قبل و بعد از مداخله (p≤0.001) اختلاف آماری معناداری وجود داشت.نتیجه گیری: یافته های این مطالعه حاکی از موثر بودن آموزش مبتنی بر فضای مجازی بر افزایش توانمندی روانشناختی پرستاران بخش های ویژه نوزادان سطح 2 است. با عنایت به مزایای آموزش فضای مجازی, به کارگیری آن در برنامه های آموزش مداوم پرستاران توصیه می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

کدیور، ملیحه، سیدفاطمی، نعیمه، ذوالفقاری، میترا، مهران، عباس، و حسین زاده، زهره. (1396). تاثیر آموزش مبتنی بر فضای مجازی بر توانمندی روانشناختی پرستاران سطح دوم مراقبتی ویژه نوزادان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 17(79)، 102-115. SID. https://sid.ir/paper/59272/fa

Vancouver: کپی

کدیور ملیحه، سیدفاطمی نعیمه، ذوالفقاری میترا، مهران عباس، حسین زاده زهره. تاثیر آموزش مبتنی بر فضای مجازی بر توانمندی روانشناختی پرستاران سطح دوم مراقبتی ویژه نوزادان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1396؛17(79):102-115. Available from: https://sid.ir/paper/59272/fa

IEEE: کپی

ملیحه کدیور، نعیمه سیدفاطمی، میترا ذوالفقاری، عباس مهران، و زهره حسین زاده، “تاثیر آموزش مبتنی بر فضای مجازی بر توانمندی روانشناختی پرستاران سطح دوم مراقبتی ویژه نوزادان،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 17، no. 79، pp. 102–115، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59272/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا