مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,411
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

984
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر عاطفه منفی و تاب آوری مادران دارای فرزند معلول

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 32

چکیده

 مقدمه: خشم, افسردگی, غم, ناامیدی, کینه توزی, لجبازی, ترس, اضطراب, احساس گناه و ناسازگاری در مادران دارای فرزند معلول به دلیل تجربه شرایط سخت و انتظارات فراتر از توانایی آنها, ممکن است با شدت بیشتری نسبت به مادران عادی, وجود داشته باشد, لذا مدیریت هیجانات, کاهش عواطف منفی و افزایش تاب آوری می تواند به بهبود وضعیت روانی مادران کمک کند. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر عاطفه منفی و تاب آوری مادران دارای فرزند معلول در شهرستان اشکذر انجام شده است. روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل در نظر گرفته شد. جامعه آماری پژوهش شامل 267 نفر از مادران دارای فرزند معلول که در اداره بهزیستی شهرستان اشکذر پرونده داشتند, بود. به منظور انجام آموزش, دو گروه 15 نفره تحت عنوان گروه آزمایش و گروه کنترل با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروه ها گمارده شده و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها, مقیاس عاطفه مثبت و منفی (PANAS) و مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون (CD-RISC) بود. گروه آزمایش پس از 8 جلسه آموزشی (90 دقیقه ای و 2 جلسه در هفته) و گروه کنترل بدون مداخله, همزمان با گروه آزمایش پس آزمون را تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از مهمترین شاخص های آمار توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس انجام شد. یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که تفاوت معنی داری بین میانگین نمرات آزمودنی های گروه های آزمایش و کنترل در پس آزمون وجود دارد. به عبارتی آموزش تنظیم هیجانی باعث کاهش میانگین نمرات عاطفه منفی و افزایش میانگین نمرات تاب آوری مادران دارای فرزند معلول شده است (001/0 > P). نتیجه گیری: آموزش تنظیم هیجانی می تواند به عنوان یک روش آموزشی مؤثر, عاطفه منفی را در مادران دارای فرزند معلول کاهش داده و برعکس تاب آوری را در آنان افزایش دهد و در نهایت, می تواند الگوی مطلوب و کارآمدی برای ارتقای سازگاری, شادابی و بهزیستی آنان تلقی گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

جوادیان، سیدرضا، خالقی، لیلی، و فتحی، منصور. (1397). اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر عاطفه منفی و تاب آوری مادران دارای فرزند معلول. روان پرستاری، 6(5 )، 25-32. SID. https://sid.ir/paper/235965/fa

Vancouver: کپی

جوادیان سیدرضا، خالقی لیلی، فتحی منصور. اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر عاطفه منفی و تاب آوری مادران دارای فرزند معلول. روان پرستاری[Internet]. 1397؛6(5 ):25-32. Available from: https://sid.ir/paper/235965/fa

IEEE: کپی

سیدرضا جوادیان، لیلی خالقی، و منصور فتحی، “اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر عاطفه منفی و تاب آوری مادران دارای فرزند معلول،” روان پرستاری، vol. 6، no. 5 ، pp. 25–32، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/235965/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button