مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

789
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

753
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی موانع پیاده سازی مدیریت دانش در دانشگاه افسری امام علی (ع) یک پژوهش آمیخته اکتشافی متوالی

صفحات

 صفحه شروع 114 | صفحه پایان 142

کلیدواژه

دانشگاه افسری امام علی(ع)Q2

چکیده

 نقطه ی شروع حرکت به سمت دانش گرایی, بررسی وضعیت موجود سازمان از نظر ساختار, فناوری, فرهنگ و منابع انسانی است. این تحقیق با هدف شناسایی موانع موجود در پیاده سازی مدیریت دانش در دانشگاه افسری امام علی(ع) انجام شده است. پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی متوالی است. برای شناسایی موانع مدیریت دانش, نخست با ده نفر از استادان و افسران ارشد, مصاحبه شد (بخش کیفی) و سپس از طریق فن تحلیل محتوای تلخیصی, شاخص های اصلی حاصل از مصاحبه, استخراج و در قالب پرسش نامه ی 70 سوالی در بین نمونه آماری (230 نفر) توزیع گردید (بخش کمی). روایی پرسش نامه بر اساس نظر خبرگان مدیریت دانش و همچنین پایایی آن بر اساس الفای کرونباخ (95 صدم), تعیین گردید. پایایی مصاحبه هم از طریق فن توافق درون موضوعی و با کدگذاری مشترک سه مصاحبه, 86 صدم حاصل شد. بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی, ده عامل نگرش راهبردی, منابع انسانی, فناوری اطلاعات, بسترسازی برای مدیریت دانش, قانون استفاده از فناوری, دانشگران, بوروکراسی, شبکه ی اینترنت, فرهنگ سازمانی و رسمی گرایی به عنوان موانع اصلی مدیریت دانش شناسایی شد. برای بررسی ارتباط موانع شناسایی شده با چرخه ی مدیریت دانش, از آزمون پیرسون استفاده شد. بر اساس این آزمون, به جز عامل بوروکراسی و رسمی گرایی, بقیه ی عوامل با چرخه ی مدیریت دانش, ارتباط مثبت و معنادار داشتند؛ به عبارت دیگر, بهبود هر یک از موانع, باعث ارتقای چرخه ی مدریت دانش در دانشگاه خواهد شد. در پایان مقاله, پیشنهادهای کاربردی به تفصیل ارائه شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button