مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,603
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

834
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه دو روش آموزش ویدیویی و چهره به چهره بر آگاهی و نگرش بیماران مبتلا به سکته قلبی

صفحات

 صفحه شروع 907 | صفحه پایان 912

چکیده

 اختلال خونرسانی عروق کرونر قلب, از شایع ترین بیماری های قلبی ـ عروقی و مهمترین علت مرگ و میر در دنیا بوده و لذا پیشگیری از عوامل خطرساز در بروز حمله مجدد ضروری است. کمبود نیروی انسانی و امکان پذیر نبودن آموزش چهره به چهره در هنگام ترخیص و پیگیری می طلبد که راه های مفید, مؤثر و دست یافتنی مورد آزمون قرار گیرند. هدف این مطالعه مقایسه دو روش آموزش ویدیویی و چهره به چهره بر اساس الگوی باور سلامت بر آگاهی و نگرش بیماران سکته قلبی ترخیص شده در مورد عوامل خطرساز بیماری بود. این پژوهش یک مطالعه از نوع نیمه تجربی بوده, و 80 بیمار در آن در هریک از دو گروه مورد مقایسه تحت آموزش قرارگرفتند. برنامه آموزشی مبنی بر الگوی یادشده و در قالب فیلم تهیه و به صورت لوح فشرده ویدیویی درآمد. این برنامه برای هر فرد طی دو جلسه (پس از گذر از مراحل حاد و در زمان ترخیص) برگزار گردید. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که میانگین آگاهی و نگرش بیماران دو گروه, قبل از مداخله تفاوت معنادار نداشتند, ولی پس از مداخله آموزشی میانگین و انحراف معیار آگاهی و نگرش در گروه آموزش ویدیویی با میزان های, 0.98±32 و 3.12±112.62 و در گروه با آموزش چهره به چهره به ترتیب 1.4± 31.02و 5.96±105.9 تفاوت معنادار را به (غیر از آگاهی از رژیم غذایی) نشان دادند (P<0.05). نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش ویدیویی بر اساس الگوی باور سلامت در مقایسه با آموزش چهره به چهره موجب افزایش بیشتر آگاهی, منافع درک شده, تهدید درک شده و حساسیت درک شده, همچنین کاهش موانع درک شده در بیماران سکته قلبی شده است. بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد می شود برنامه های آموزشی مناسب برای پیشگیری از مشکلات عود مجدد بیماری در بیماران سکته قلبی با این روش اجرا شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عباس زاده، عباس، برهانی، فریبا، و اسدی، ندا. (1391). مقایسه دو روش آموزش ویدیویی و چهره به چهره بر آگاهی و نگرش بیماران مبتلا به سکته قلبی. پایش، 11(6)، 907-912. SID. https://sid.ir/paper/23709/fa

    Vancouver: کپی

    عباس زاده عباس، برهانی فریبا، اسدی ندا. مقایسه دو روش آموزش ویدیویی و چهره به چهره بر آگاهی و نگرش بیماران مبتلا به سکته قلبی. پایش[Internet]. 1391؛11(6):907-912. Available from: https://sid.ir/paper/23709/fa

    IEEE: کپی

    عباس عباس زاده، فریبا برهانی، و ندا اسدی، “مقایسه دو روش آموزش ویدیویی و چهره به چهره بر آگاهی و نگرش بیماران مبتلا به سکته قلبی،” پایش، vol. 11، no. 6، pp. 907–912، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/23709/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button