مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,406
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

722
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ادراک از خود و روابط مدرسه ای در دانش آموزان دارای نارسایی های ویژه در یادگیری و عادی مقطع تحصیلی راهنمایی

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 80

چکیده

 هدف از این مطالعه, مقایسه ادراک از خود و روابط مدرسه ای در دانش آموزان دارای نارسایی های ویژه در یادگیری و دانش آموزان عادی بود. آزمودنی های پژوهش شامل 80 دانش آموز پایه تحصیلی دوم راهنمایی بود که به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای و همتاسازی از میان دانش آموزان مدارس راهنمایی پسرانه اردبیل انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس ادراک از خود, مقیاس روابط مدرسه ای, آزمون هوشی ریون, آزمون های محقق ساخته خواندن, نوشتن و ریاضیات استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری (MANCOVA) نشان داد میانگین نمرات روابط مدرسه ای در دانش آموزان عادی بیشتر از دانش آموزان دارای نارسایی های ویژه در یادگیری است (0.05>P). همچنین, نتایج نشان می دهد که میانگین نمرات ادراک از خود و مولفه های آن (شایستگی تحصیلی, مقبولیت اجتماعی, صلاحیت ورزشی, سلوک رفتاری, ظاهر فیزیکی و ارزش کلی خود) در دانش آموزان دارای نارسایی های ویژه در یادگیری, پایین تر از دانش آموزان عادی است (0.05>P). این یافته ها تلویحات مهمی در زمینه آموزش و خدمات مشاوره ای برای دانش آموزان استثنایی دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی جمالویی، حسن، ابوالقاسمی، عباس، نریمانی، محمد، و زاهد، عادل. (1396). مقایسه ادراک از خود و روابط مدرسه ای در دانش آموزان دارای نارسایی های ویژه در یادگیری و عادی مقطع تحصیلی راهنمایی. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، 7(1 (پیاپی 12) )، 65-80. SID. https://sid.ir/paper/237526/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی جمالویی حسن، ابوالقاسمی عباس، نریمانی محمد، زاهد عادل. مقایسه ادراک از خود و روابط مدرسه ای در دانش آموزان دارای نارسایی های ویژه در یادگیری و عادی مقطع تحصیلی راهنمایی. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری[Internet]. 1396؛7(1 (پیاپی 12) ):65-80. Available from: https://sid.ir/paper/237526/fa

    IEEE: کپی

    حسن رضایی جمالویی، عباس ابوالقاسمی، محمد نریمانی، و عادل زاهد، “مقایسه ادراک از خود و روابط مدرسه ای در دانش آموزان دارای نارسایی های ویژه در یادگیری و عادی مقطع تحصیلی راهنمایی،” پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، vol. 7، no. 1 (پیاپی 12) ، pp. 65–80، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/237526/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا