Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

954
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

601
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدیریت مطب: ضرورت، آگاهی و اولویتهای آموزشی پزشکان

صفحات

 صفحه شروع 347 | صفحه پایان 355

چکیده

 مقدمه: پزشکان بالینی در بسیاری موارد مسئول مدیریت مطبها و مراکز مختلف ارائه خدمات سلامت هستند. این در حالی است که آموزشهای نظری پزشکی و بالینی, آموزشهای مورد نیاز در حوزه اجرایی و عملیاتی را به خوبی پوشش نمی دهد. مواد و روش کار: در این مطالعه به منظور شناسایی نیازها و اولویتهای آموزشی پزشکان در خصوص مدیریت مطب از شکاف امتیاز بین میزان ضرورت هر یک ازموضوعات مدیریت مطب با میزان آگاهی پزشکان استفاده شد. بدین منظور در مطالعه توصیفی بر اساس نظرسنجی از پزشکان میزان ضرورت و آگاهی آنان در خصوص موضوعات مدیریت مطب سنجش شد. پزشکان شاغل در مراکز و واحدهای جهاددانشگاهی شهر تهران (37 نفر) که خدمات بالینی در مطب ارائه داده یا می دهند؛ به صورت سرشماری در مطالعه وارد شدند. یافته ها: از نظر پزشکان شرکت کننده در مطالعه ضرورت تمامی سرفصل ها و موضوعات "مدیریت مطب" بالاتر از متوسط بود. موضوعات مربوط به سه سر فصل "مدیریت مخاطرات پزشکی", "مدیریت منابع انسانی" و "مدیریت فرآیندها" به ترتیب از طرف پزشکان ضروری ترین موضوع ها بیان شدند. آگاهی پزشکان با سرفصل های "مدیریت مالی", "ارزیابی" و "نرم افزارهای مطب" کمتر از متوسط است. بیشترین آگاهی پزشکان در خصوص «مدیریت مخاطرات پزشکی» بود. چهار سرفصل "نرم افزارهای مطب", "مدیریت منابع انسانی", "مدیریت مالی" و "ارزیابی" به ترتیب با بیشترین شکاف امتیاز بین ضرورت و میزان آگاهی, اولویتهای آموزشی مدیریت مطب پزشکان بودند. بحث و نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که پزشکان دارای سابقه فعالیت در مطب, به خوبی نیازهای مدیریتی برای مراکز ارائه خدمات را احساس نموده اند اما با وجود تجربه در اداره مطب پزشکی, دانش کافی در مورد کلیه زمینه های لازم مدیریت مطب پزشکی را ندارند. پزشکان آن دسته از سرفصل ها و موضوعات مدیریتی را که مرتبط با ارائه خدمت است ضروری تر دانسته اند. در عین حال آگاهی آنان در خصوص این موضوعات نیز بیشتر بود. به همین دلیل شیوه مناسب برای تعیین نیازهای آموزشی و اولویت بندی آنها, سنجش شکاف میزان ضرورت با میزان آگاهی پزشکان در خصوص موضوعات مدیریت مطب است. توجه به اولویتها در برنامه ریزی آموزشی, طراحی آموزش کاربردی, کارا و اثر بخش را فراهم می سازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    فرزدی، فرانک، آیین پرست، افسون، حائری مهریزی، علی اصغر، رستمی گوران، نرگس، ریاضی، فاطمه، و موحد، الهام. (1398). مدیریت مطب: ضرورت, آگاهی و اولویتهای آموزشی پزشکان. پایش، 18(4 )، 347-355. SID. https://sid.ir/paper/23809/fa

    Vancouver: کپی

    فرزدی فرانک، آیین پرست افسون، حائری مهریزی علی اصغر، رستمی گوران نرگس، ریاضی فاطمه، موحد الهام. مدیریت مطب: ضرورت, آگاهی و اولویتهای آموزشی پزشکان. پایش[Internet]. 1398؛18(4 ):347-355. Available from: https://sid.ir/paper/23809/fa

    IEEE: کپی

    فرانک فرزدی، افسون آیین پرست، علی اصغر حائری مهریزی، نرگس رستمی گوران، فاطمه ریاضی، و الهام موحد، “مدیریت مطب: ضرورت, آگاهی و اولویتهای آموزشی پزشکان،” پایش، vol. 18، no. 4 ، pp. 347–355، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/23809/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا