مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,290
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,088
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش بر مدیریت قندخون کودکان مبتلا به دیابت

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 11

چکیده

 مقدمه: آموزش کافی و کنترل متابولیکی مطلوب می توانند پیامد بالینی کودکان دیابتی را بهبود بخشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش بر مدیریت قندخون کودکان سنین 10 تا 14 ساله مبتلا به دیابت مراجعه کننده به مرکز تحقیقات دیابت شهر همدان در سال 1392, انجام گرفت.روش: در این مطالعه شبه تجربی تک گروهی پیش آزمون- پس آزمون با روش نمونه گیری تصادفی, 40 کودک به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. جهت توانمندسازی کودک در مدیریت قندخون, 4 جلسه آموزش گروهی 30 تا 45 دقیقه ای برگزار شد و سپس کتابچه آموزشی در اختیار آنان قرار داده شد. ابزارهای گردآوری داده ها شامل برگه ثبت مقادیر گلوکز خون و پرسشنامه رفتارهای مدیریتی کودک دیابتی بود. آلفای کرونباخ 0.93-0.74 نمایانگر پایایی مناسب حیطه های پرسشنامه بود. داده ها با نرم افزار SPSS v.19 و آمار توصیفی و آزمون های تی زوج و ضریب پیرسون در سطح اطمینان 95% تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: میانگین نمرات رفتارهای مدیریتی کودک در چهار حیطه اندازه گیری قندخون (p=0.001, t=7.44) اصول انسولین درمانی (p<0.001, t=7.43) رژیم غذایی (P<0.001, t=9.72) و انجام فعالیت های بدنی (p<0.001, t=12.18) قبل و بعد از آموزش, میانگین قندخون ثبت شده در طول یک هفته (p<0.001, t=-3.97) قبل و بعد از آموزش و همچنین هموگلوبین گلیکوزیله قبل و سه ماه بعد از آموزش (p<0.001, t=-5.23) تفاوت معناداری آماری داشتند.نتیجه گیری: آموزش مدون و ارتقاء توانمندسازی کودک دیابتی 14-10 ساله در اندازه گیری قندخون, رعایت اصول انسولین درمانی, رعایت رژیم غذایی و انجام فعالیت های بدنی موجب کاهش میانگین قندخون و هموگلوبین گلیکوزیله کودک شد. بنابراین آموزش مدون و درگیر نمودن کودک دیابتی در امر مراقبت و درمان سبب بهبود مدیریت قندخون می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    چراغی، فاطمه، مرتضوی، سیده زهره، شمسایی، فرشید، و مقیم بیگی، عباس. (1393). بررسی تاثیر آموزش بر مدیریت قندخون کودکان مبتلا به دیابت. آموزش پرستاری، 3(1 (پیاپی 7))، 1-11. SID. https://sid.ir/paper/238268/fa

    Vancouver: کپی

    چراغی فاطمه، مرتضوی سیده زهره، شمسایی فرشید، مقیم بیگی عباس. بررسی تاثیر آموزش بر مدیریت قندخون کودکان مبتلا به دیابت. آموزش پرستاری[Internet]. 1393؛3(1 (پیاپی 7)):1-11. Available from: https://sid.ir/paper/238268/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه چراغی، سیده زهره مرتضوی، فرشید شمسایی، و عباس مقیم بیگی، “بررسی تاثیر آموزش بر مدیریت قندخون کودکان مبتلا به دیابت،” آموزش پرستاری، vol. 3، no. 1 (پیاپی 7)، pp. 1–11، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238268/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button