مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,069
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

450
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش احیا قلبی-ریوی بر آگاهی و عملکرد دانش آموزان مقطع ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 10

چکیده

 مقدمه: ایست قلبی- ریوی همچنان به عنوان یک مشکل اساسی بهداشتی و عامل مرگ ناگهانی در اکثر کشورهای دنیا است. زمان برای نجات جان فردی که دچار ایست قلبی- ریوی شده, از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به علاوه آموزش احیا قلبی- ریوی در مدارس به منظور ترویج آن در جامعه بسیار موثر و مقرون به صرفه می باشد. لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش احیا قلبی- ریوی بر آگاهی و عملکرد دانش آموزان انجام شده است.روش: در این مطالعه نیمه تجربی 40 نفر دانش آموز دختر و پسر در مقطع ششم ابتدایی در سال تحصیلی 1392-93 به تساوی و به روش تصادفی ساده از بین مدارس ابتدایی شهرستان لار انتخاب شدند. پس از بررسی روایی و پایایی ابزار گردآوری داده ها که شامل پرسشنامه های ویژگیهای فردی, سنجش میزان آگاهی, چک لیست مشاهده عملکرد و یک مانکن نیم تنه استاندارد بود, در ابتدا قبل از آموزش احیا قلبی- ریوی, پرسشنامه های ویژگیهای فردی, سنجش میزان آگاهی و چک لیست مشاهده عملکرد تکمیل گردید. سپس آموزش احیا قلبی- ریوی طی دو جلسه تئوری و دو جلسه عملی ارائه گردید. بلافاصله و یک ماه پس از آموزش, مجددا پرسشنامه سنجش میزان آگاهی و چک لیست تکمیل گردید. سپس داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.یافته ها: بین میانگین نمرات آگاهی و عملکرد دانش آموزان قبل, بلافاصله و یک ماه پس از آموزش احیا قلبی- ریوی تفاوت آماری معنی داری مشاهده شد (P-value<0.001). میانگین نمرات آگاهی و عملکرد دانش آموزان, یک ماه پس از آموزش نسبت به بلافاصله پس از آموزش کاهش یافت (به ترتیب نمرات آگاهی %76 در مقابل %87, نمرات عملکرد %87 در مقابل %93 و (P-value<0.001 ولی همچنان از میانگین نمرات دانش آموزان در مرحله قبل از آموزش بطور معنی داری بیشتر بود (به ترتیب نمرات آگاهی %76 در مقابل %28, نمرات عملکرد %87 در مقابل %9 و (P-value<0.001. اگر چه تفاوت معنی داری در میانگین نمره آگاهی و عملکرد دانش آموزان بر حسب میزان تحصیلات پدر و مادر, نوع اشتغال مادر بلافاصله پس از آموزش با احتساب نمره پیش از آموزش مشاهده نشد (P-value>0.05) ولی تفاوت معنی داری در میانگین نمره عملکرد دانش آموزان بر حسب نوع اشتغال پدر بلافاصله پس از آموزش مشاهده شد (P-value<0.05). همچنین میانگین نمره عملکرد دانش آموزان بلافاصله پس از آموزش احیا قلبی- ریوی در بین گروه های شاخص توده بدنی اختلاف معنی داری داشت (P-value<0.05).نتیجه گیری: یافته های این مطالعه بر ضرورت برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزش سلامت در زمینه احیا قلبی-ریوی برای دانش آموزان و همچنین بر ضرورت اجرای منظم دوره های بازآموزی توسط پرستاران کودکان در مدارس جهت حفظ و ارتقا سلامت جامعه تاکید می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آذرپور، زینب، معصوم پور، آناهیتا، روحانی، کاملیا، و جام برسنگ، سارا. (1394). بررسی تاثیر آموزش احیا قلبی-ریوی بر آگاهی و عملکرد دانش آموزان مقطع ابتدایی. آموزش پرستاری، 4(3 (پیاپی 13))، 1-10. SID. https://sid.ir/paper/238277/fa

    Vancouver: کپی

    آذرپور زینب، معصوم پور آناهیتا، روحانی کاملیا، جام برسنگ سارا. بررسی تاثیر آموزش احیا قلبی-ریوی بر آگاهی و عملکرد دانش آموزان مقطع ابتدایی. آموزش پرستاری[Internet]. 1394؛4(3 (پیاپی 13)):1-10. Available from: https://sid.ir/paper/238277/fa

    IEEE: کپی

    زینب آذرپور، آناهیتا معصوم پور، کاملیا روحانی، و سارا جام برسنگ، “بررسی تاثیر آموزش احیا قلبی-ریوی بر آگاهی و عملکرد دانش آموزان مقطع ابتدایی،” آموزش پرستاری، vol. 4، no. 3 (پیاپی 13)، pp. 1–10، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238277/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button