مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,490
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,635
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مدیریت استرس بر افسردگی، اضطراب و استرس دانشجویان پرستاری در اولین تجربه ی بالینی

صفحات

 صفحه شروع 18 | صفحه پایان 24

چکیده

 مقدمه دانشجویان پرستاری در معرض استرس های گوناگون از جمله مسائل آموزشی, خانوادگی, اجتماعی و اقتصادی قرار دارند که می تواند در عملکرد تحصیلی و سلامت روانی آنها تاثیر نامطلوب داشته باشد. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر مدیریت استرس بر میزان افسردگی, اضطراب و استرس در اولین تجربه بالینی دانشجویان پرستاری است. روش کار مطالعه نیمه تجربی حاضر در سال 1395 در دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام شده است. دانشجویان ورودی مهرماه به عنوان گروه کنترل و دانشجویان ورودی بهمن به عنوان گروه آزمون در نظر گرفته شدند. مجموع دانشجویان مشارکت کننده در پژوهش 48 نفر بود که به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. گروه آزمون, مداخله (آموزش مدیریت استرس, 4 ساعت طی 2 روز) را دریافت نمودند. گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند. میزان افسردگی, اضطراب و استرس در دو گروه, 4 روز قبل از کارآموزی و بعد از پایان کارآموزی با استفاده از مقیاس افسردگی, اضطراب و استرس 21 (DASS 21) بررسی شد. تحلیل داده ها با استفاده از SPSS نسخه 21 و آزمون های تی مستقل, تی زوجی, من-ویتنی و ویلکاکسون انجام شد. یافته ها نتایج نشان داد, میانگین نمره اضطراب و افسردگی پس از مداخله بین دو گروه اختلاف معنادار آماری نداشت (به ترتیب با 492/0 = p و 057/0 = p). اما میانگین نمره استرس پس از مداخله در گروه آزمون در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری کاهش یافت (به ترتیب 4/5 ± 0/6 و 12/11 ± 08/13 با 008/0 p =). نتیجه گیری نتایج حاکی از اثربخشی برگزاری مدیریت استرس بر میزان استرس دانشجویان می باشد. پیشنهاد می شود که قبل و حین آموزش بالینی, برنامه های مدیریت استرس برای دانشجویان درنظرگرفته شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سجادی، محبوبه، ابراهیم آبادی، مریم، خسروی، شراره، سیف، خاطره، و رفیعی، فاطمه. (1397). تاثیر مدیریت استرس بر افسردگی, اضطراب و استرس دانشجویان پرستاری در اولین تجربه ی بالینی. آموزش پرستاری، 7(4 )، 18-24. SID. https://sid.ir/paper/238394/fa

    Vancouver: کپی

    سجادی محبوبه، ابراهیم آبادی مریم، خسروی شراره، سیف خاطره، رفیعی فاطمه. تاثیر مدیریت استرس بر افسردگی, اضطراب و استرس دانشجویان پرستاری در اولین تجربه ی بالینی. آموزش پرستاری[Internet]. 1397؛7(4 ):18-24. Available from: https://sid.ir/paper/238394/fa

    IEEE: کپی

    محبوبه سجادی، مریم ابراهیم آبادی، شراره خسروی، خاطره سیف، و فاطمه رفیعی، “تاثیر مدیریت استرس بر افسردگی, اضطراب و استرس دانشجویان پرستاری در اولین تجربه ی بالینی،” آموزش پرستاری، vol. 7، no. 4 ، pp. 18–24، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238394/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button