Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

586
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

673
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر خودکارآمدی عمومی و ترس اجتماعی در پسران نوجوان با آسیب شنوایی

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 31

چکیده

 مقدمه نخستین و مهمترین مسئله نوجوانان ناشنوا, اشکال در برقراری ارتباط است که مشکلات زیادی برای نوجوانان و خانواده های آنان ایجاد می کند. از این رو بهبود ویژگی های روانشناختی این افراد مورد توجه بسیاری از درمانگران قرار گرفته است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر خودکارآمدی عمومی و ترس اجتماعی در پسران نوجوان با آسیب شنوایی انجام شد. روش کار پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل می باشد. از میان پسران نوجوان ناشنوای مراکز استثنایی شهر خرم آباد نمونه ای به حجم 30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد و به طور تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه 15 نفر), جایگزین شدند. گروه مداخله 8 جلسه 90 دقیقه ای آموزش مهارت های ارتباطی دریافت کرد و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. گروه ها پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر ((Sherer و مقیاس هراس اجتماعی کانورConnor) ) را به عنوان پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. در نهایت داده ها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) و به کمک نرم افزار SPSS-21 تحلیل شدند. یافته ها یافته ها نشان داد در مرحله پس آزمون بین میانگین های خودکارآمدی عمومی و ترس اجتماعی گروه های مداخله و کنترل تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر آموزش مهارت های ارتباطی باعث افزایش خودکارآمدی عمومی و کاهش ترس اجتماعی در پسران نوجوان با آسیب شنوایی گردید (001/0P<). نتیجه گیری با توجه به تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر خودکارآمدی عمومی و ترس اجتماعی توصیه می شود مشاوران, درمانگران و روانشناسان بالینی از روش مذکور برای افزایش خودکارآمدی عمومی و کاهش ترس اجتماعی در نوجوانان ناشنوا استفاده کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پشت یافته، آسیه، و پاشا، غلامرضا. (1397). اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر خودکارآمدی عمومی و ترس اجتماعی در پسران نوجوان با آسیب شنوایی. آموزش پرستاری، 7(4 )، 25-31. SID. https://sid.ir/paper/238398/fa

    Vancouver: کپی

    پشت یافته آسیه، پاشا غلامرضا. اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر خودکارآمدی عمومی و ترس اجتماعی در پسران نوجوان با آسیب شنوایی. آموزش پرستاری[Internet]. 1397؛7(4 ):25-31. Available from: https://sid.ir/paper/238398/fa

    IEEE: کپی

    آسیه پشت یافته، و غلامرضا پاشا، “اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر خودکارآمدی عمومی و ترس اجتماعی در پسران نوجوان با آسیب شنوایی،” آموزش پرستاری، vol. 7، no. 4 ، pp. 25–31، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238398/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا