Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,282
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

944
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله آموزشی بر مهارت های ارتباطی و خودکارآمدی بهورزان

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 77

چکیده

 اهداف برای ارایه مراقبت های بهداشتی خوب و مناسب, ارتباط موثر بین بهورزان و مردم یک مهارت ضروری است. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تاثیر مداخله آموزشی بر مهارت های ارتباطی و خودکارآمدی بهورزان انجام شد. مواد و روش ها در این مطالعه نیمه تجربی در سال 1397, تعداد 104 بهورز شاغل در مراکز بهداشت ساوه و زرندیه وارد مطالعه شدند که بهورزان ساوه به روش تصادفی ساده در گروه آزمون (60 نفر) و تمامی بهورزان شاغل در زرندیه (44 نفر) در گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمون در 4 جلسه آموزشی 90دقیقه ای مهارت های ارتباطی و خودکارآمدی شرکت کردند. اطلاعات با استفاده از پرسش نامه ای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک, خودکارآمدی و چک لیست مهارت های ارتباطی, قبل و 2 ماه بعد از مداخله آموزشی از هر دو گروه جمع آوری شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS 19 و آزمون های مجذور کای, T مستقل و T زوجی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها قبل از مداخله آموزشی بین گروه آزمون و کنترل از نظر میانگین نمرات مهارت های ارتباطی و خودکارآمدی اختلاف معنی داری وجود نداشت (0. 05>P). اما بعد از مداخله آموزشی بین دو گروه در تمامی حیطه های مهارت ارتباطی (شروع جلسه و ایجاد رابطه, جمع آوری اطلاعات, توجه به دیدگاه مراجعان و ارایه اطلاعات, توافق دوطرفه و پایان دادن به جلسه) و خودکارآمدی تفاوت معنی دار مشاهده شد (0. 001>P). همچنین در گروه آزمون بعد از مداخله آموزشی میانگین نمرات خودکارآمدی و همه حیطه های مهارت ارتباطی افزایش معنی دار یافت (0. 001>P). نتیجه گیری مداخله آموزشی موجب بهبود خودکارآمدی و مهارت های ارتباطی بهورزان می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

بصیری، منصوره، کریمی، محمود، و شهنازی، حسین. (1398). تاثیر مداخله آموزشی بر مهارت های ارتباطی و خودکارآمدی بهورزان. آموزش و سلامت جامعه، 6(2 )، 71-77. SID. https://sid.ir/paper/253676/fa

Vancouver: کپی

بصیری منصوره، کریمی محمود، شهنازی حسین. تاثیر مداخله آموزشی بر مهارت های ارتباطی و خودکارآمدی بهورزان. آموزش و سلامت جامعه[Internet]. 1398؛6(2 ):71-77. Available from: https://sid.ir/paper/253676/fa

IEEE: کپی

منصوره بصیری، محمود کریمی، و حسین شهنازی، “تاثیر مداخله آموزشی بر مهارت های ارتباطی و خودکارآمدی بهورزان،” آموزش و سلامت جامعه، vol. 6، no. 2 ، pp. 71–77، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/253676/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا