مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,453
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

717
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله آموزشی بر دانش و عملکرد همتایان دانش آموزان مبتلا به دیابت نوع 1 در دبیرستان های شهرکرد سال 1391

صفحات

 صفحه شروع 12 | صفحه پایان 21

چکیده

 زمینه و هدف: نظر به اهمیت نقش همسالان در ارتقاء سلامت نوجوانان مبتلا به بیماری مزمن از جمله دیابت, پژوهش حاضر با هدف تاثیر برنامه آموزشی ارتقاء سلامت بر دانش و عملکرد همتایان دانش آموزان شهرکردی مبتلا به دیابت نوع 1 در سال 1391 انجام شد.روش بررسی: در مطالعه تجربی 64 نفر از دانش آموزان شهرکردی در سال 1391 بطور تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل انتخاب شدند. آگاهی افراد با استفاده از پرسشنامه خود ساخته (14 سوال آگاهی, 6 سوال دموگرافیک) و عملکرد افراد بوسیله چک لیست (8 سوال) قبل و بعد یک ماه از اجرای برنامه آموزشی ارتقاء سلامت سنجیده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای سوالات آگاهی 0.82 و عملکرد 0.76 محاسبه گردید. داده ها با استفاده از آزمون تی مستقل ,تی زوج, ضریب همبستگی پیرسون, آنالیز واریانس یکطرفه و کای دو با سطح اطمینان 95 درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: میانگین نمره آگاهی و عملکرد قبل و بعد از اجرای برنامه ارتقاء سلامت در گروه کنترل تفاوت معنی داری نداشت اما در گروه آزمون این اختلاف معنی دار شد (P=0.001). قبل و بعد از مداخله, آگاهی و عملکرد با تحصیلات والدین و سابقه بیماری در فامیل تفاوت معنی داری نداشت (P>0.05) اما میزان آگاهی با عملکرد همبستگی مستقیم داشت (r=0.65).نتیجه گیری: با توجه به اثرات مثبت آموزش در آگاهی و عملکرد همتایان مبتلا به دیابت و اهمیت نقش همسالان در ارتقاء سلامت نوجوانان مبتلا به بیماری مزمن اجرای برنامه های آموزشی مشابه در سطح مدارس پیشنهاد می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علیدوستی، معصومه، و همتی، زینب. (1392). تاثیر مداخله آموزشی بر دانش و عملکرد همتایان دانش آموزان مبتلا به دیابت نوع 1 در دبیرستان های شهرکرد سال 1391. مراقبت های پیشگیرانه در پرستاری و مامایی (PREVENTIVE CARE IN NURSING & MIDWIFERY JOURNAL)، 3(1)، 12-21. SID. https://sid.ir/paper/239170/fa

    Vancouver: کپی

    علیدوستی معصومه، همتی زینب. تاثیر مداخله آموزشی بر دانش و عملکرد همتایان دانش آموزان مبتلا به دیابت نوع 1 در دبیرستان های شهرکرد سال 1391. مراقبت های پیشگیرانه در پرستاری و مامایی (PREVENTIVE CARE IN NURSING & MIDWIFERY JOURNAL)[Internet]. 1392؛3(1):12-21. Available from: https://sid.ir/paper/239170/fa

    IEEE: کپی

    معصومه علیدوستی، و زینب همتی، “تاثیر مداخله آموزشی بر دانش و عملکرد همتایان دانش آموزان مبتلا به دیابت نوع 1 در دبیرستان های شهرکرد سال 1391،” مراقبت های پیشگیرانه در پرستاری و مامایی (PREVENTIVE CARE IN NURSING & MIDWIFERY JOURNAL)، vol. 3، no. 1، pp. 12–21، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239170/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button