مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

720
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

196
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی دانش، نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر بیرجند درباره دیابت و فاکتورهای مرتبط با آن در سال تحصیلی 96-1395

صفحات

 صفحه شروع 234 | صفحه پایان 244

چکیده

 زمینه و هدف: امروزه دیابت یکی از شایع ترین بیماری های مزمن متابولیک است و در صورتی که اقدامی برای پیشگیری, کنترل و درمان آن صورت نگیرد, معضلات زیادی برای جامعه خواهد داشت. این مطالعه با هدف بررسی میزان دانش, نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر بیرجند در خصوص دیابت و فاکتورهای مرتبط با آن انجام شد. روش تحقیق: این مطالعه مقطعی-تحلیلی, روی 362 دانش آموز دختر متوسطه دوره دوم شهر بیرجند در سال تحصیلی 96-1395 انجام شد. روش نمونه گیری به صورت خوشه ای چندمرحله ای بود. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای خودساخته بود که روایی محتوایی آن توسط 7نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه تایید گردید. برای بررسی پایایی پرسشنامه, ضریب آلفای کرونباخ برای سوالات دانش 78/0, سوالات نگرش 64/0 و سوالات عملکرد 67/0 تعیین شد. در نهایت داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS (ویرایش 19) و با کمک آزمون های آماری tتست مستقل, آنالیز واریانس یکطرفه و تست تعقیبی توکی در سطح معنی داری 05/0=α تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: میانگین نمره دانش دانش آموزان از 5 نمره 27/1± 5/2 و در سطح ضعیف, میانگین نمره نگرش از 21 نمره 09/3± 9/16 و در سطح متوسط و میانگین نمره عملکرد از 14 نمره 86/1± 3/8 و در سطح متوسط قرار داشت. همچنین نمره دانش و نگرش در دانش آموزان رشته تجربی به طور معنی داری از دانش آموزان رشته ریاضی و فنی بالاتر بود (001/0P<). نتیجه گیری: نمره دانش دانش آموزان در خصوص دیابت و فاکتورهای مرتبط با آن در سطح ضعیف و نمره نگرش و عملکرد آنها در سطح متوسط می باشد. از آنجایی که میان دانش فرد درباره یک مسئله و بینش و عملکرد وی رابطه مستقیم وجود دارد, برگزاری جلسات آموزشی بهداشتی در این خصوص و اضافه نمودن اطلاعاتی به کتب درسی برای بهبود و ارتقای سطح آگاهی و پیشگیری دیابت, لازم است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    پورپیر، زهره، شریف زاده، غلامرضا، طباطبایی فرد، سیده فاطمه، و ناصری، محسن. (1397). بررسی دانش, نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر بیرجند درباره دیابت و فاکتورهای مرتبط با آن در سال تحصیلی 96-1395. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 25(3 )، 234-244. SID. https://sid.ir/paper/95543/fa

    Vancouver: کپی

    پورپیر زهره، شریف زاده غلامرضا، طباطبایی فرد سیده فاطمه، ناصری محسن. بررسی دانش, نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر بیرجند درباره دیابت و فاکتورهای مرتبط با آن در سال تحصیلی 96-1395. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند[Internet]. 1397؛25(3 ):234-244. Available from: https://sid.ir/paper/95543/fa

    IEEE: کپی

    زهره پورپیر، غلامرضا شریف زاده، سیده فاطمه طباطبایی فرد، و محسن ناصری، “بررسی دانش, نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر بیرجند درباره دیابت و فاکتورهای مرتبط با آن در سال تحصیلی 96-1395،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، vol. 25، no. 3 ، pp. 234–244، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/95543/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button