مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,687
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,077
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش هوش معنوی بر استرس شغلی پرستاران

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 79

کلیدواژه

مقیاس استرس شعلی پرستاران (تافت و اندرسون)Q2

چکیده

استرس شغلی پرستاران عاملی است که از انجام مراقبت بالینی بهینه جلوگیری کرده و صلاحیت شغلی را کاهش می دهد, اما بکارگیری هوش معنوی در محیط کار می تواند منجر به رضایت شغلی و کاهش استرس شغلی شود.هدف: این مطالعه جهت تعیین تاثیر آموزش هوش معنوی بر استرس شغلی پرستاران انجام شده است.روش: مطالعه حاضر یک پژوهش نیمه تجربی با گروه کنترل از نوع پیش آزمون-پس آزمون بوده که در سال (1393) انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان ولیعصر بیرجند می باشد که ابتدا پرستاران بر اساس معیار ورود وارد مطالعه شده و به صورت تصادفی (94) نفر از بین آنها به نسبت هر بخش انتخاب شدند, سپس افراد شرکت کننده در پژوهش بر اساس تخصیص تصادفی در دو گروه شاهد و مداخله قرار گرفتند. برای جمع آوری اطلاعات ازفرم مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه استرس شغلی پرستاری NSS تافت اندرسون (1981) استفاده شد. برای گروه مداخله 12 جلسه آموزش هوش معنوی بصورت کارگاه در طی 2 ماه برگزار شد. بلافاصله و یکماه بعد از مداخله هر دو گروه پرسشنامه ها را تکمیل کردند. به گروه شاهد آموزشی داده نشد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از spss16 و آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.یافته ها: یافته نشان دادند که دو گروه کاملا همسان بودند وآزمون تی مستقل نشان دادکه مقایسه میانگین نمره کل استرس شغلی پرستاران قبل از مداخله در دو گروه تفاوت آماری معناداری نداشت (p=0.68). میانگین نمره استرس شغلی در گروه آزمون؛ قبل از آموزش (11.22±44.91) بود که بعد از آموزش به طور معنی داری (به 9.06±40.43) کاهش یافت. (p<0.05). آزمون آنالیز واریانس درون گروهی نشان داد در پرستاران گروه شاهد از نظر آماری تفاوت معناداری در میانگین نمره استرس شغلی قبل و بعد از آموزش و در مرحله پیگیری وجود نداشت (p=0.67). ولی در گروه مداخله میانگین نمره استرس شغلی بعد از مداخله نسبت به قبل از آموزش و یکماه بعد آن به طور معناداری کاهش یافت (p=0.02).نتیجه گیری: هرچند بر اساس یافته های پژوهش آموزش هوش معنوی توانسته است استرس شغلی را کاهش دهد اما در مراحل پیگیری میزان استرس افزایش یافته لذا لازم است آموزش های مداوم و پیگیرهوش معنوی بوسیله پمفلت یا سایر شیوه های آموزشی ادامه یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمودی راد، غلامحسین، و باقریان، فاطمه. (1394). تاثیر آموزش هوش معنوی بر استرس شغلی پرستاران. مدیریت پرستاری، 4(1)، 69-79. SID. https://sid.ir/paper/239255/fa

    Vancouver: کپی

    محمودی راد غلامحسین، باقریان فاطمه. تاثیر آموزش هوش معنوی بر استرس شغلی پرستاران. مدیریت پرستاری[Internet]. 1394؛4(1):69-79. Available from: https://sid.ir/paper/239255/fa

    IEEE: کپی

    غلامحسین محمودی راد، و فاطمه باقریان، “تاثیر آموزش هوش معنوی بر استرس شغلی پرستاران،” مدیریت پرستاری، vol. 4، no. 1، pp. 69–79، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239255/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button