مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

821
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

797
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تجارب کارکنان خدمات سلامت از فرهنگ سازمانی ایمنی بیمار و مدیریت خطا در مراکز آموزشی درمانی

صفحات

 صفحه شروع 60 | صفحه پایان 72

چکیده

 مقدمه ایمنی بیمار زیر مجموعه ای از فرهنگ سازمانی بوده و به عنوان مجموعه ای از اولویت ها, ارزش ها, نگرش ها و رفتارهای فردی و سازمانی تعریف شده که به دنبال حداقل سازی خطاها و آسیب های ناشی از فرآیند ارائه مراقبت به بیمار می باشد که از طریق مدیریت مناسب خطاها می توان در جهت بهبود فرآیندها گام برداشت. هدف این مطالعه به منظور توصیف تجارب کارکنان مراکز آموزشی درمانی از فرهنگ سازمانی ایمنی بیمار و مدیریت خطا انجام شده است. روش این پژوهش یک مطالعه کیفی با رویکرد پدیدار شناسی می باشد. نمونه گیری به روش مبتنی بر هدف متشکل از 17 نفر از کارکنان صف و ستادی ارائه دهنده خدمات سلامت در مراکز آموزشی درمانی انجام گرفته و از شرکت کننندگان مصاحبه عمیق به عمل آمده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش کلایزی استفاده شده است. یافته ها یافته ها مشتمل بر 353 کد اولیه, 14 دسته موضوعی و 7 تم اصلی با عناوین فرهنگ سازی گزارش دهی اصولی خطاها درمقابل مخفی سازی خطاها؛ فرهنگ تنبیهی و بازرسی در مقابل فرهنگ تشویقی در برخورد با خطاها؛ بررسی و ریشه یابی علل خطاها با رویکرد فردی در مقابل رویکرد سیستمی؛ یادگیری سازمانی و به اشتراک گذاری تجارب خطاها؛ پایه گذاری رسالت سازمانی بر اساس رعایت استانداردهای ایمنی بیمار و اقدامات اصلاحی پیشگیرانه خطاها؛ فرهنگ کار تیمی و رعایت حقوق قانونی بیمار بود. نتیجه گیری با توجه به حساسیت بیشتر و دامنه وسیع تر پیامدهای حاصله از خطا در نظام سلامت, لزوم کنترل و مدیریت آنها ضروری می باشد؛ لذا مداخلات اصلاحی مدیران ارشد سازمان در جهت ایجاد, حفظ و ارتقاء فرهنگ گزارش دهی اصولی خطاها, درس آموزی و به اشتراک گذاری تجارب خطاها در میان کارکنان و در نهایت توسعه فرهنگ ایمنی و بهبود کیفیت امری ضروری به نظر می رسد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی خشوئی، روح انگیز، صالحی، شایسته، و سعیدیان، نرگس. (1397). تجارب کارکنان خدمات سلامت از فرهنگ سازمانی ایمنی بیمار و مدیریت خطا در مراکز آموزشی درمانی. مدیریت پرستاری، 7(2 )، 60-72. SID. https://sid.ir/paper/239360/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی خشوئی روح انگیز، صالحی شایسته، سعیدیان نرگس. تجارب کارکنان خدمات سلامت از فرهنگ سازمانی ایمنی بیمار و مدیریت خطا در مراکز آموزشی درمانی. مدیریت پرستاری[Internet]. 1397؛7(2 ):60-72. Available from: https://sid.ir/paper/239360/fa

    IEEE: کپی

    روح انگیز محمدی خشوئی، شایسته صالحی، و نرگس سعیدیان، “تجارب کارکنان خدمات سلامت از فرهنگ سازمانی ایمنی بیمار و مدیریت خطا در مراکز آموزشی درمانی،” مدیریت پرستاری، vol. 7، no. 2 ، pp. 60–72، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239360/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button