Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    9-17
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    902
  • دانلود: 

    882
چکیده: 

مقدمه امروزه کمبود پرستاران متعهد در سیستم های مراقبت سلامت سراسر دنیا عامل عمده ای است که پیامدهای مراقبت از مددجویان را به خطر می اندازد. از این رو شناسایی عوامل موثر بر افزایش تعهد سازمانی پرستاران می تواند گامی در جهت بهبود خدمات ارائه شده به بیماران باشد. هدف هدف از پژوهش حاضر تحلیل روابط بین حمایت سازمانی، اعتماد سازمانی و تعهد سازمانی در پرستاران بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه می باشد. مواد و روش ها این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود، که در سال 1396 اجرا شد. جامعه آماری کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان امام رضا (ع) شهر کرمانشاه بودند که با استناد به جدول مورگان 214 پرسشنامه جهت گردآوری داده های پژوهش به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده در بین پرستاران توزیع گردید. ابزار گردآوری داده ها سه پرسشنامه حمایت سازمانی آیزنبرگر و همکاران (1986) پرسشنامه اعتماد سازمانی، از کاناواتانچی و یونگجین یو (2002) و تعهد سازمانی، آلن و میر (1990) بوده اند. ضریب آلفای کرونباخ سه پرسشنامه به ترتیب فوق 0/88، 0/79، 0/82 بوده است. جهت تجزیه و تحلیل داده های از آزمون مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شد. یافته ها یافته های پژوهش نشان داد که حمایت سازمانی و اعتماد سازمانی رابطه مثبت و معناداری با تعهد سازمانی دارند. اثر کلی حمایت سازمانی بر تعهدسازمانی 0/89 بوده است. نتیجه گیری به مدیران پرستاری و بیمارستان پیشنهاد می شود که در ایجاد جلب اعتماد سازمانی در بین پرستاران اقدامات حمایتی انجام دهند تا در نهایت تعهد ایشان افزون شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 902

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 882 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    18-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    708
  • دانلود: 

    794
چکیده: 

مقدمه: رهبری یک سازمان برای انطباق با تغییرات، ویژگی های خاصی را می طلبد. از جمله این خصایص می توان به هوش هیجانی اشاره کرد که جهت افزایش صلاحیت مدیران پرستاری باید شناسایی و در صورت نیاز به آن ها آموخته شود. هدف: این پژوهش با هدف تعیین ارتباط هوش هیجانی با صلاحیت حرفه ای مدیران انجام شد. مواد و روش ها: : این مطالعه ی توصیفی-مقطعی بر روی 105 نفر از مدیران پرستاری به روش سرشماری در بیمارستان های آموزشی استان خراسان جنوبی در سال 1395 انجام شد. داده ها از طریق پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه صلاحیت مدیران و پرسشنامه هوش هیجانی جمع آوری گردید. پایایی این پرسشنامه از طریق ضریب آلفاکرونباخ (84/0) و روایی محتوا آن به تائید کارشناسان رسیده است. تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله نرم افزار SPSS 16و با استفاده از روش های آماری توصیفی و تحلیلی (آزمون های تی تست، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون) تحلیل گردید. یافته ها: میانگین نمره هوش هیجانی در مدیران پرستاری (94/ 17± 115/25) بود که نشان دهنده این است که بیشتر شرکت کنندگان به لحاظ هوش هیجانی در سطح خوبی قرار دارند و میانگین نمره صلاحیت (46/84± 280/10) برآورد شد که به لحاظ صلاحیت حرفه ای، مدیران پرستاری در سطح متوسط قرار دارند. بین نمره هوش هیجانی شرکت کنندگان در پژوهش با صلاحیت آنان ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت (0/001>p). نتیجه گیری: در راستای یافته ها، سیاست گذاران سیستم بهداشتی درمانی می توانند با توجه به تاثیر مثبت هوش هیجانی بر صلاحیت حرفه ای مدیران، با آموزش در جهت ارتقاء سطح هوش هیجانی مدیران پرستاری گام بردارند تا بتوان صلاحیت حرفه ای آنان را افزایش و درنهایت به بهبود خدمات جامعه پرستاری کمک کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 708

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 794 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    27-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    729
  • دانلود: 

    767
چکیده: 

مقدمه: سلامت سازمانی عامل مهمی در اثربخشی بیمارستان است. بنابراین بررسی عوامل مرتبط با سلامت سازمانی با هدف بهبود آن به معنی موفقیت سازمان در آینده می باشد. هدف: هدف این پژوهش بررسی نقش سرمایه اجتماعی، عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در پیش بینی سلامت سازمانی از دیدگاه پرستاران بود. مواد و روش ها: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی بود. جامعه پژوهش پرستاران بخش های عمومی شاغل در بیمارستان های شهر ورامین در سال 1396 بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 200 پرستار با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه های سرمایه اجتماعی (پاژاک، 2006)، عدالت سازمانی (نیهوف و مورمن، 1993)، رفتار شهروندی سازمانی (اسمیت و همکاران، 1983) و سلامت سازمانی (هوی و فلدمن، 1987) که به طور همزمان به پرستاران داده شد در مدت یک ماه جمع آوری و پایایی آنها با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 84/0، 89/0، 77/0 و 86/0 محاسبه شد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS-21 و روش های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد سرمایه اجتماعی (296/0=r)، عدالت سازمانی (507/0=r) و رفتار شهروندی سازمانی (214/0=r) با سلامت سازمانی رابطه مثبت و معنی دار داشتند. همچنین متغیرهای پیش بین به طورمعنی داری توانستند 6/46 درصد از سلامت سازمانی را پیش بینی کردند که سهم عدالت سازمانی بیشتر از سایر متغیرها بود (01/0>p). نتیجه گیری: نتایج حاکی از اهمیت سرمایه اجتماعی، عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در پیش بینی سلامت سازمانی بود. بنابراین مدیران و مسئولان بیمارستان ها می توانند از طریق رعایت عدالت و انصاف و تقویت سرمایه اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی به کمک کارگاه های آموزشی زمینه افزایش سلامت سازمانی را فراهم کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 729

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 767 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    37-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    717
  • دانلود: 

    720
چکیده: 

مقدمه: رضایتمندی از حقوق و مزایای دریافتی و چگونگی توزیع آن از مهمترین وموثرترین ابعاد رضایت شغلی است؛ به نحوی که آثار فراوانی روی سازماندهی در نظام سلامت و کمیت و کیفیت خدمات دارند. هدف: این مطالعه با هدف تعیین آگاهی و رضایت پرستاران از پرداخت مبتنی بر عملکرد (طرح قاصدک) و رابطه آن با کیفیت مراقبت پرستاری در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال 1396 انجام شده است. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی همبستگی از نوع مقطعی است که بر روی 150 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به روش نمونه گیری خوشه ای با تخصیص متناسب انجام گردید. داده ها با استفاده از پرسشنامه های روا و پایای آگاهی ورضایتمندی پرستاران از پرداخت مبتنی بر عملکرد و پرسشنامه کیفیت مراقبت پرستاری جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و روش های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و فراوانی) و آزمون های تحلیلی (ضریب همبستگی پیرسون و مدل رگرسیون خطی چندگانه) و در سطح معنی داری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: بین میانگین نمره کیفیت مراقبت پرستاری در تمامی ابعاد روانی اجتماعی، ارتباطی و جسمی با آگاهی پرستاران از پرداخت مبتنی بر عملکرد ارتباط آماری معناداری مشاهده گردید، به عبارتی افزایش آگاهی باعث افزایش کیفیت مراقبت پرستاری گردیده است. لیکن بین میانگین نمره هیچ کدام از ابعاد کیفیت مراقبت پرستاری با رضایت پرستاران از پرداخت مبتنی بر عملکرد، ارتباط آماری معنی داری مشاهده نگردید (05/0p>). نتیجه گیری: پرستاران مطالعه با وجود رضایتمندی متوسط از روش پرداخت مبتنی بر عملکرد، مراقبت پرستاری با کیفیتی را به بیماران ارائه می کردند؛ که می تواند بعلت تاثیرگذاری عوامل معنوی و جایگاه بالای اخلاق حرفه ای در عملکرد پرستاران علیرغم نامناسب بودن حقوق و مزایای دریافتی باشد. به نظر می رسد در صورت اجرای کامل و عادلانه دستورالعمل پرداخت مبتنی بر عملکرد و تامین منابع مالی جهت پرداخت بموقع، زمینه افزایش رضایتمندی و کمیت و کیفیت مراقبت پرستاری فراهم گردد

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 717

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 720 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    49-59
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    720
  • دانلود: 

    721
چکیده: 

مقدمه سازمانها برای ادامه حیات در دنیای پیچیده امروز نیاز به تغییرات اساسی دارند. فناوری های جدید اطلاعاتی می توانند از طریق ایجاد ساختارهای نوین و وظایف سازمانی جدید، به تحقق این هدف کمک کنند. هدف از این رو سازمانها به بررسی میزان و عوامل پذیرش و عدم پذیرش فناوری اطلاعات در سازمانهای خود روی آورده اند و سعی نموده اند با درک عواملی که موجبات هر چه بیشتر پذیرش فناوری اطلاعات را فراهم می آورد زمینه انتقال، انتشار و بهره برداری از فناوری اطلاعات را در عرصه های مختلف فعالیت های سازمانی فراهم آورند. مواد و روش ها این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن را کلیه پزشکان شاغل در دو بیمارستان تحت پوشش تامین اجتماعی شهر اصفهان (شریعتی و غرضی) به تعداد 260 نفر تشکیل داد، از این تعداد با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران، به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم، تعداد 155 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. داده ها با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزارSmartPLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت یافته ها دانش استفاده از رایانه بر سادگی ادراک شده، اهمیت استاندارد سازی بر سادگی ادراک شده، اهمیت مستند سازی بر سودمندی ادراک شده، سادگی ادراک شده بر سودمندی ادراک شده، سادگی ادراک شده بر نگرش نسبت به کاربرد، سودمندی ادراک شده بر نگرش نسبت به کاربرد، نگرش نسبت به کاربرد بر قصد پذیرش تاثیرمعنادار دارد، ولیکن تاثیر اهمیت امنیت اطلاعات بر سودمندی ادراک شده مورد تایید قرار نگرفت. نتیجه گیری تعیین عوامل موثر بر قصد پذیرش فناوری اطلاعات سلامت، به منظور استفاده بهتر از خدمات فناوری اطلاعات و رضایتمندی پزشکان این حوزه، ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 720

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 721 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    60-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    824
  • دانلود: 

    808
چکیده: 

مقدمه ایمنی بیمار زیر مجموعه ای از فرهنگ سازمانی بوده و به عنوان مجموعه ای از اولویت ها، ارزش ها، نگرش ها و رفتارهای فردی و سازمانی تعریف شده که به دنبال حداقل سازی خطاها و آسیب های ناشی از فرآیند ارائه مراقبت به بیمار می باشد که از طریق مدیریت مناسب خطاها می توان در جهت بهبود فرآیندها گام برداشت. هدف این مطالعه به منظور توصیف تجارب کارکنان مراکز آموزشی درمانی از فرهنگ سازمانی ایمنی بیمار و مدیریت خطا انجام شده است. روش این پژوهش یک مطالعه کیفی با رویکرد پدیدار شناسی می باشد. نمونه گیری به روش مبتنی بر هدف متشکل از 17 نفر از کارکنان صف و ستادی ارائه دهنده خدمات سلامت در مراکز آموزشی درمانی انجام گرفته و از شرکت کننندگان مصاحبه عمیق به عمل آمده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش کلایزی استفاده شده است. یافته ها یافته ها مشتمل بر 353 کد اولیه، 14 دسته موضوعی و 7 تم اصلی با عناوین فرهنگ سازی گزارش دهی اصولی خطاها درمقابل مخفی سازی خطاها؛ فرهنگ تنبیهی و بازرسی در مقابل فرهنگ تشویقی در برخورد با خطاها؛ بررسی و ریشه یابی علل خطاها با رویکرد فردی در مقابل رویکرد سیستمی؛ یادگیری سازمانی و به اشتراک گذاری تجارب خطاها؛ پایه گذاری رسالت سازمانی بر اساس رعایت استانداردهای ایمنی بیمار و اقدامات اصلاحی پیشگیرانه خطاها؛ فرهنگ کار تیمی و رعایت حقوق قانونی بیمار بود. نتیجه گیری با توجه به حساسیت بیشتر و دامنه وسیع تر پیامدهای حاصله از خطا در نظام سلامت، لزوم کنترل و مدیریت آنها ضروری می باشد؛ لذا مداخلات اصلاحی مدیران ارشد سازمان در جهت ایجاد، حفظ و ارتقاء فرهنگ گزارش دهی اصولی خطاها، درس آموزی و به اشتراک گذاری تجارب خطاها در میان کارکنان و در نهایت توسعه فرهنگ ایمنی و بهبود کیفیت امری ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 824

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 808 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    73-83
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    507
  • دانلود: 

    830
چکیده: 

قدمه استرس بالا و مواجه مکرر پرستاران با شرایط دردناک و رنج آور بیماران در محیط کار پرستاران می تواند منجر به کاهش سطح تعهد سازمانی در پرستاران گردد که می تواند زمینه ساز آسیب های روانی، پیامدهای نامطلوبی همچون افت کیفیت و برآیند مراقبت از بیماران شود. با توجه به اهمیت راهبردهای مقابله ای در تحمل شرایط دشوار، پژوهش حاضر با هدف ارتباط میان راهبردهای مقابله ای و تعهد سازمانی پرستاران انجام شده است. مواد و روش ها این پژوهش یک مطالعه توصیفی-تحلیلی است که در آن 287 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به روش سرشماری در سال 1396 وارد مطالعه شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن (1984) و پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر (1993) استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی شامل من ویتنی، کروسکال والیس و ضریب همبستگی اسپیرمن در SPSS نسخه 16 انجام گرفت. یافته ها میانگین نمره کل تعهد سازمانی پرستاران (67/9± 96/45) متوسط بود. میانگین نمره کل راهبردهای مقابله ای پرستاران 15/15± 107/47 بدست آمد. ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین نمره تعهد سازمانی و راهبردهای مقابله ای شرکت کنندگان در پژوهش ارتباط مستقیم و معنی داری وجود دارد (0/001=p، 0/33 =r). نتیجه گیری با توجه به میزان تعهد سازمانی، توجه بیشتر به عوامل موثر در تعهد سازمانی ضروری است. همچنین نظر به ارتباط معنی دار بین راهبردهای مقابله ای با تعهد سازمانی، آموزش های راهکارهای تقویت راهبردهای مقابله ای در برنامه آموزشی پرستاران توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 507

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 830 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button