مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

534
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

190
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی از طریق رویکرد شناختی و آموزش مستقیم بر مشکلات رفتاری دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر

صفحات

 صفحه شروع 106 | صفحه پایان 114

چکیده

 مقدمه و اهداف: مشکلات رفتاری در دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر شایع است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه ی تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی از طریق رویکرد شناختی و آموزش مستقیم بر مشکلات رفتاری دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود. مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر از نوع طرح های نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. تعداد 30 دانش آموز کم توان ذهنی آموزش پذیر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (جمعا سه گروه ده نفره) قرار گرفتند. برای سنجش مهارت های اجتماعی و مشکلات رفتاری از پرسش نامه مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت (1990) استفاده شد. ابتدا نمرات مهارت های اجتماعی و مشکلات رفتاری از طریق پرسش نامه معلمان و والدین جمع آوری شد. پس از اجرای پیش آزمون گروه های آزمایش به مدت 20 جلسه به صورت انفرادی آموزش دیدند. یکی از گروه های آزمایش مهارت های اجتماعی را از طریق رویکرد شناختی و گروه دیگر مهارت های اجتماعی را از طریق رویکرد آموزش مستقیم آموختند. پس از اجرای جلسات آموزشی پس آزمونی به منظور بررسی مشکلات رفتاری در گروه های آزمایش و کنترل اجرا شد. داده های به دست آمده از پژوهش حاضر با استفاده از آزمون آماری تحلیل کواریانس و به کمک نرم افزار آماری SPSS19 تحلیل شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که از دید معلمان آموزش مهارت های اجتماعی از طریق رویکرد شناختی و آموزش مستقیم کاهش معناداری در مشکلات رفتاری ایجاد نکرد, اما از دید والدین آموزش مهارت های اجتماعی از طریق رویکرد شناختی نسبت به آموزش مستقیم کاهش معناداری در مشکلات رفتاری ایجاد می کند. نتیجه گیری: با استناد به یافته های پژوهش حاضر می توان گفت که روش هایی که بر درک موقعیت کلی و رمزگشایی نشانه های اجتماعی تمرکز دارد, اثربخشی بیشتری بر مشکلات رفتاری در دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نساییان، عباس، اسدی گندمانی، رقیه، و امیری، محسن. (1396). مقایسه تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی از طریق رویکرد شناختی و آموزش مستقیم بر مشکلات رفتاری دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر. طب توانبخشی، 6(4 )، 106-114. SID. https://sid.ir/paper/239515/fa

    Vancouver: کپی

    نساییان عباس، اسدی گندمانی رقیه، امیری محسن. مقایسه تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی از طریق رویکرد شناختی و آموزش مستقیم بر مشکلات رفتاری دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر. طب توانبخشی[Internet]. 1396؛6(4 ):106-114. Available from: https://sid.ir/paper/239515/fa

    IEEE: کپی

    عباس نساییان، رقیه اسدی گندمانی، و محسن امیری، “مقایسه تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی از طریق رویکرد شناختی و آموزش مستقیم بر مشکلات رفتاری دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر،” طب توانبخشی، vol. 6، no. 4 ، pp. 106–114، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239515/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button