Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,078
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

748
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیرصندلی های متحرک بر رفتار کلاسی دانش آموزان دارای اختلالات طیف اتیسم

صفحات

 صفحه شروع 155 | صفحه پایان 164

چکیده

 مقدمه و اهداف: کودکان دارای اتیسم در نشستن و اشتغال به فعالیت در کلاس مشکل دارند. نشستن بر توپ و بالشتک ممکن است به افزایش این رفتارهای کلاسی کمک کنند. در تحقیق حاضر تاثیر سه نوع صندلی شامل صندلی معمولی کلاسی, توپ و بالشتکهای بادی بر روی رفتار کلاسی این دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفت. مواد و روش ها: تحقیق پیش رو با طراحی مطالعه موردی A-B-A-C, چند مداخله ای در شهر مشهد در سال 1392-1393 انجام شد. در پژوهش حاضر, 15 دانش آموز بین سنین 5 تا 12 سال دارای طیف اتیسم شرکت داشتند. رفتار دانش آموزان در سه مرحله توسط دوربین ثبت شد: نشستن روی صندلی معمولی (دوره مبنایی) در طی مرحله A, نشستن روی بالشتک بادی در مرحله B, و نشستن روی توپ در مرحله. C تعداد دفعاتی که کودک نشسته و مشغول فعالیت کلاسی بوده در طی دو مرحله مداخله و دوره های مبنایی در طی 8 هفته شمارش شده و مقایسه شد. یافته ها: در مرحله استفاده از توپ به جای صندلی افزایش معنادار رفتار نشستن در 87% با (p<0.001) و افزایش اشتغال به فعالیت در 53% (8 نفر از 15مورد) را نشان می دهد. همچنین نتایج نشان دهنده کاهش رفتارهای اتیستیک شامل حرکات کلیشه ای و افزایش روابط اجتماعی و ارتباطی (p=0.017) با نشستن روی توپ و بالشتکهای بادی بود. نتیجه گیری: استفاده از توپ درمانی و بالشتکهای بادی رفتار کلاسی را بهبود بخشیده ولی کاربرد توپها و بالشتکهای بادی بایستی به صورتی انفرادی با توجه به واکنش هر کودک به نوع صندلی انتخاب شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    متین صدر، نادر، حقگو، حجت اله، صمدی، سیدعلی، رصافیانی، مهدی، بخشی، عنایت اله، برات نیا، زینب، عباسیان، اعظم، نجاران، نجمه، جهان متین، غلام نبی، و موسی پور، الهام. (1395). تاثیرصندلی های متحرک بر رفتار کلاسی دانش آموزان دارای اختلالات طیف اتیسم. طب توانبخشی، 5(3)، 155-164. SID. https://sid.ir/paper/239710/fa

    Vancouver: کپی

    متین صدر نادر، حقگو حجت اله، صمدی سیدعلی، رصافیانی مهدی، بخشی عنایت اله، برات نیا زینب، عباسیان اعظم، نجاران نجمه، جهان متین غلام نبی، موسی پور الهام. تاثیرصندلی های متحرک بر رفتار کلاسی دانش آموزان دارای اختلالات طیف اتیسم. طب توانبخشی[Internet]. 1395؛5(3):155-164. Available from: https://sid.ir/paper/239710/fa

    IEEE: کپی

    نادر متین صدر، حجت اله حقگو، سیدعلی صمدی، مهدی رصافیانی، عنایت اله بخشی، زینب برات نیا، اعظم عباسیان، نجمه نجاران، غلام نبی جهان متین، و الهام موسی پور، “تاثیرصندلی های متحرک بر رفتار کلاسی دانش آموزان دارای اختلالات طیف اتیسم،” طب توانبخشی، vol. 5، no. 3، pp. 155–164، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239710/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا