مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

725
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

312
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ترجمه و بررسی روایی ظاهری و محتوایی پرسش نامه نیازسنجی اولویت های آموزشی و درمانی والدین کودکان دارای اختلال طیف اتیسم

صفحات

 صفحه شروع 128 | صفحه پایان 135

چکیده

 مقدمه و اهداف کودکان اختلال طیف اتیسم مشکلات مختلفی از جمله نقص در تعاملات اجتماعی و رفتارهای تکراری نشان می دهند. این مشکلات بر توانمندی های کودک برای مشارکت در سطح مدرسه و جامعه تاثیر می گذارد. تعدد این مشکلات منجر به ایجاد سردرگمی برای درمانگران, مربیان و خانواده ها برای انتخاب مناسب ترین نوع خدمات توانبخشی برای کودک می شود. هدف از مطالعه حاضر, ترجمه و بررسی روایی ظاهری و محتوایی پرسش نامه ای می باشد که برای بررسی نیازسنجی اولویت های آموزشی و درمانی والدین کودکان دارای اختلال طیف اتیسم در نیوزلند توسط Jeff Sigafoos طراحی شده است. نتایج حاصل از این پرسش نامه می تواند در جهت سهولت در طراحی برنامه درمانی توانبخشی برای کودکان دارای اختلال طیف اتیسم به کار گرفته شود.مواد و روش ها در پژوهش تحلیلی-توصیفی حاضر از روش روان سنجی استفاده شد. ابتدا پرسش نامه نیازسنجی اولویت های آموزشی و درمانی از طراح اصلی آن دریافت و اجازه ترجمه آن اخذ شد. ترجمه به صورت پیش رو-پس رو صورت گرفت. پس از آن روایی ظاهری توسط 10 نفر از خانواده های کودکان دارای اختلال طیف اتیسم و روایی محتوایی توسط 10 مربی در آموزش کودکان اتیسم دارای تجربه در زمینه کار بالینی بررسی شد. نسبت روایی محتوایی (CVR) و شاخص روایی محتوایی (CVI) محاسبه گردید.یافته ها پس از مرحله ترجمه یکی از سوال ها حذف شد. روایی ظاهری بسیار بالا (0.97) برای این پرسش نامه به دست آمد. نسبت روایی محتوایی (1-0.8) و شاخص روایی محتوایی در محدوه قابل قبول (0.99) قرار گرفت.نتیجه گیری پرسش نامه نیازسنجی اولویت های آموزشی و درمانی دارای روایی ظاهری و محتوایی مناسب برای بررسی نیازها و اولویت های درمانی و آموزشی والدین کودکان دارای اختلال طیف اتیسم است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قنادزاده، مهدی، و علیمی، الناز. (1395). ترجمه و بررسی روایی ظاهری و محتوایی پرسش نامه نیازسنجی اولویت های آموزشی و درمانی والدین کودکان دارای اختلال طیف اتیسم. طب توانبخشی، 5(4)، 128-135. SID. https://sid.ir/paper/239739/fa

    Vancouver: کپی

    قنادزاده مهدی، علیمی الناز. ترجمه و بررسی روایی ظاهری و محتوایی پرسش نامه نیازسنجی اولویت های آموزشی و درمانی والدین کودکان دارای اختلال طیف اتیسم. طب توانبخشی[Internet]. 1395؛5(4):128-135. Available from: https://sid.ir/paper/239739/fa

    IEEE: کپی

    مهدی قنادزاده، و الناز علیمی، “ترجمه و بررسی روایی ظاهری و محتوایی پرسش نامه نیازسنجی اولویت های آموزشی و درمانی والدین کودکان دارای اختلال طیف اتیسم،” طب توانبخشی، vol. 5، no. 4، pp. 128–135، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239739/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button