مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

624
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

686
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تصویرسازی حرکتی کودکان عادی و مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا: تغییرات رشدی

صفحات

 صفحه شروع 2648 | صفحه پایان 2659

چکیده

 مقدمه: بین فرایند رشد حرکتی و شناختی در طول عمر, تعامل قابل توجهی وجود دارد؛ بررسی فرایندهای شناختی و زیربنای رفتارهای قابل مشاهده و نحوه رشد آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. تحقیق حاضر با هدف تعیین روند رشدی تصویرسازی حرکتی در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا 8 تا 12 ساله انجام شد. روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی در یک طرح مقطعی بود. 40 کودک 8 تا 10 و 40 کودک 10 تا 12 ساله (در هر رده سنی 20 آزمودنی با اختلال طیف اتیسم (ASD) و 20 همتای با رشد عادی (TD) که از لحاظ سن و بهره هوشی منطبق بودند, به صورت هدفمند و دردسترس انتخاب و داوطلبانه در تحقیق شرکت کردند. به منظور بررسی تصویرسازی حرکتی, از پارادایم چرخش دست در قالب یک نرم افزار سه بعدی استفاده گردید. پس از محاسبه زمان واکنش و تعداد خطاهای مربوط به محرک های جهت میانی و جانبی, از آزمون تحلیل واریانس با اندازه تکراری جهت تحلیل داده های مربوط به زمان واکنش و از آزمون یومان ویتنی برای تحلیل داده خطاها استفاده شد. تمام آزمون های آماری از طریق ترم افزار version 21 SPSS انجام شد. نتایج: یافته ها نشان داد که گروه TD با افزایش سن, زمان واکنش (0/001=P) و تعداد خطای خود (0/001=P) را به طور معنی داری کاهش دادند که در گروه ASD این کاهش دیده نشد. نتیجه گیری: به نظر می رسد فرایندهای شناختی و مهم درگیر در یادگیری و کنترل مهارت های حرکتی با افزایش سن و به طور معمول در کودکان با اختلال طیف اتیسم ارتقاء نخواهند یافت و به ارایه مداخلات تخصصی و برنامه های دقیق تر نیاز می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    آهار، سعید، قدیری، فرهاد، بهرام، عباس، و کریمی، مهران. (1399). تصویرسازی حرکتی کودکان عادی و مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا: تغییرات رشدی. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 28(5 )، 2648-2659. SID. https://sid.ir/paper/378893/fa

    Vancouver: کپی

    آهار سعید، قدیری فرهاد، بهرام عباس، کریمی مهران. تصویرسازی حرکتی کودکان عادی و مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا: تغییرات رشدی. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد[Internet]. 1399؛28(5 ):2648-2659. Available from: https://sid.ir/paper/378893/fa

    IEEE: کپی

    سعید آهار، فرهاد قدیری، عباس بهرام، و مهران کریمی، “تصویرسازی حرکتی کودکان عادی و مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا: تغییرات رشدی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، vol. 28، no. 5 ، pp. 2648–2659، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/378893/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button