مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

650
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

559
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر هشت هفته برنامه تمرینی ادراکی-حرکتی بر حافظه فعال کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی

صفحات

 صفحه شروع 211 | صفحه پایان 220

چکیده

 مقدمه و اهداف: حافظه نقش مهمی در زندگی افراد ایفا می کند و به طور لاینفک در هر تکلیف شناختی از آسان ترین تا دشوارترین تکلیف درگیر است. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر هشت هفته برنامه تمرینی ادراکی-حرکتی بر حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی بود. مواد و روش ها: تعداد 20 آزمودنی کودک در دامنه سنی 8-12 سال از بین کودکان با اختلال هماهنگی رشدی حاضر در مدارس استثنایی شهرستان کرمانشاه به صورت نمونه در دسترس انتخاب گردیده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پروتکل تمرینی شامل 8 هفته تمرینات ادراکی-حرکتی بود که طی سه جلسه در هفته و 50 دقیقه تمرینات انجام گردید. حافظه فعال قبل و بعد از تمرینات به وسیله ابزار معتبر [نرم افزار حافظه کاری وکسلر], اندازه گیری شد. پس از اطمینان از توزیع طبیعی داده ها با استفاده از آزمون کولمو گرف-اسمیرنوف, از آزمون های t همبسته و مستقل برای مقایسه نتایج درون و بین گروهی استفاده شد. یافته ها: پیشرفت معنا داری در حافظه فعال از پیش-آزمون تا پس-آزمون در گروه آزمایش وجود داشت (001/0=P). همچنین یافته ها نشان داد گروه تجربی نسبت به گروه کنترل در حافظه فعال به طور معنا داری بهتر بودند (002/0=P). نتیجه گیری: الگوی نتایج تحقیق پیشنهاد می کند که به احتمال زیاد انجام تمرینات ادراکی-حرکتی موجب بهبود عملکرد حافظه فعال کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ولی نیا، زهرا، حیرانی، علی، و یزدان بخش، کامران. (1396). تاثیر هشت هفته برنامه تمرینی ادراکی-حرکتی بر حافظه فعال کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی. طب توانبخشی، 6(3 )، 211-220. SID. https://sid.ir/paper/239948/fa

    Vancouver: کپی

    ولی نیا زهرا، حیرانی علی، یزدان بخش کامران. تاثیر هشت هفته برنامه تمرینی ادراکی-حرکتی بر حافظه فعال کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی. طب توانبخشی[Internet]. 1396؛6(3 ):211-220. Available from: https://sid.ir/paper/239948/fa

    IEEE: کپی

    زهرا ولی نیا، علی حیرانی، و کامران یزدان بخش، “تاثیر هشت هفته برنامه تمرینی ادراکی-حرکتی بر حافظه فعال کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی،” طب توانبخشی، vol. 6، no. 3 ، pp. 211–220، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239948/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button