مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,590
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

850
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه جنسیت و به کارگیری راهبردهای یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 59

چکیده

 این پژوهش, از نوع کاربردی است و تاثیر جنسیت را بر به کارگیری راهبردهای یادگیری زبان فارسی (به عنوان زبان دوم) در میان فارسی آموزان خارجی مورد بررسی قرار می دهد. بر اساس پژوهش های مختلف, استفاده از این راهبردها در یادگیری مهارت های زبان تاثیر بسزایی دارد. در حوزه آموزش و یادگیری زبان انگلیسی و همچنین در زبان های مختلف, راهبردهای یادگیری زبان مورد بررسی قرار گرفته اند, ولی در حوزه آموزش زبان فارسی (به عنوان زبان دوم) به غیر فارسی زبانان, پژوهشی که بتوان بر اساس آن برنامه ریزی کرد, انجام نشده است و تنها به بررسی راهبردهای شناختی و فراشناختی (در میان فارسی زبانان), اکتفا شده است؛ بنابراین, انجام این پژوهش, کاری ضروری به نظر می رسید. برای انجام پژوهش مورد نظر, از پرسشنامه راهبردهای یادگیری زبان آکسفورد (1990), استفاده شد. ابتدا نسخه 50 سوالی پرسشنامه به زبان فارسی ترجمه و پایایی آن طی یک آزمون آزمایشی (با استفاده از 30 فارسی آموز), به روش آلفاکرونباخ محاسبه شد که برابر 0.80 بود. با این حال, در برخی از بخش های پرسشنامه اصلاحاتی صورت گرفت. سپس 156 فارسی آموز خارجی مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره), از 13 کشور گوناگون به پرسش نامه اصلاح شده پاسخ دادند. تحلیل آماری به کمک آزمون "تی" و آزمون "ضریب همبستگی اسپیرمن" نشان می دهد اگرچه, میانگین کل نمره دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر است, اما امار استنباطی بیانگر آن است که این اختلاف میانگین ها معنادار نیست. بنابراین, دو گروه دانشجویان دختر و پسر, کم و بیش به یک میزان از همه راهبردهای یادگیری استفاده می کنند. همچنین یافته ها حاکی از آن است که اولویت های فارسی آموزان دختر و پسر, در انتخاب نوع راهبردها متفاوت است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

وکیلی فرد، امیررضا، و خالقی زاده، شراره. (1391). رابطه جنسیت و به کارگیری راهبردهای یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 1(1)، 25-59. SID. https://sid.ir/paper/240619/fa

Vancouver: کپی

وکیلی فرد امیررضا، خالقی زاده شراره. رابطه جنسیت و به کارگیری راهبردهای یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان[Internet]. 1391؛1(1):25-59. Available from: https://sid.ir/paper/240619/fa

IEEE: کپی

امیررضا وکیلی فرد، و شراره خالقی زاده، “رابطه جنسیت و به کارگیری راهبردهای یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم،” پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، vol. 1، no. 1، pp. 25–59، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/240619/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button