مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

992
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

647
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

میزان به کارگیری راهکارهای درک مطلب شنیداری: مطالعه موردی فارسی آموزان دوره پیش دانشگاهی

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 102

چکیده

 پژوهش حاضر مهارت شنیداری 59 فارسی آموز دختر و پسر غیرایرانی را در زمینه درک مطالب دانشگاهی بررسی می کند. این فارسی آموزان که از لحاظ یادگیری زبان فارسی در سطوح متوسط و متوسط به بالا و از ملیت های مختلف بودند, کلاس های پیش دانشگاهی مرکز زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین را در زمستان 1390 گذرانده بودند. موضوعات مورد بحث در مقاله شامل «بررسی ماهیت راهکار های درک مطلب شنیداری» و «تنوع استفاده از راهکار ها» و «میزان پیش بینی راهکار ها به عنوان شاخص مهارت شنیداری» فارسی آموزان غیرایرانی است. بر اساس یافته های یک پژوهش پیمایشی سه بخشی مشخص شد که در کلاس های یکسان, زبان آموزان قوی تر, به واسطه توانایی شنیداری بیشتر, بهتر از همپاهای ضعیف تر خود عمل می کنند. همچنین مشخص شد که با وجود این که همه زبان آموزان از انواع راهکار ها استفاده می کردند, زبان آموزان مسلط تر, مهارت بیشتری را در به کارگیری چهار راهکار شنیداری مورد نظر به نمایش گذاشتند؛ با این حال, در مورد مهارت فراشناختی, عملکرد ضعیف تری داشتند. از طرفی, زبان آموزان قوی تر در استفاده از راهکار هایی مثل یادداشت برداری, خلاصه برداری از نکات مهم سخنرانی های کلاسی و درک نکات کلیدی که در کسب موفقیت دانشگاهی بسیار مهم هستند, ضعیف تر از انتظار عمل کردند. علاوه بر این, طبق یافته ها, راهکار های شناختی, اجتماعی- عاطفی, فراشناختی و حافظه, به ترتیب از قابلیت پیش بینی بیشتری برخوردار بودند. در پایان, با تکیه بر یافته های به دست آمده, علاوه بر ارائه پیشنهادهایی در زمینه آموزش زبان فارسی, بر ضرورت اتخاذ راهکارهای مطلوب در مراکز آموزش زبان فارسی در خصوص تقویت مهارت شنیداری دانشگاهی فارسی آموزان غیرایرانی نیز تاکید شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریمی، اعظم. (1393). میزان به کارگیری راهکارهای درک مطلب شنیداری: مطالعه موردی فارسی آموزان دوره پیش دانشگاهی. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 3(2 (پیاپی 7))، 69-102. SID. https://sid.ir/paper/240650/fa

    Vancouver: کپی

    کریمی اعظم. میزان به کارگیری راهکارهای درک مطلب شنیداری: مطالعه موردی فارسی آموزان دوره پیش دانشگاهی. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان[Internet]. 1393؛3(2 (پیاپی 7)):69-102. Available from: https://sid.ir/paper/240650/fa

    IEEE: کپی

    اعظم کریمی، “میزان به کارگیری راهکارهای درک مطلب شنیداری: مطالعه موردی فارسی آموزان دوره پیش دانشگاهی،” پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، vol. 3، no. 2 (پیاپی 7)، pp. 69–102، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/240650/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button