نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

وکیلی فرد امیررضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2 (پیاپی 7)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    441
  • دانلود: 

    108
کلیدواژه: 
چکیده: 

در این شماره می خواهیم به موضوع گسترش مراکز آموزش زبان فارسی در کشور بپردازیم. همگان واقفیم که زبان فارسی یکی از زبان های مهم در جهان است که در گذشته، آثار با ارزش بی شماری در زمینه های علمی، ادبی، دینی و تاریخی به این زبان به رشته تحریر درآمده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 441

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 108 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2 (پیاپی 7)
  • صفحات: 

    3-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4308
  • دانلود: 

    692
چکیده: 

آموزش و یادگیری زبان دوم برای زبان آموزان، به ویژه در دوره های آموزش عالی، نیازمند بهره گیری از رویکردها و راهبردهای آموزشی مناسبی است که بتواند یادگیری را برای زبان آموزان تسهیل کند. هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه تکیه گاه سازی آموزشی و میزان یادگیری زبان فارسی در بین فارسی آموزان است. روش مورد استفاده در این مطالعه از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشجویان غیرفارسی زبان مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین در سال تحصیلی 92-93 بوده است. بدین منظور، 126 نفر به شیوه نمونه گیری نسبی انتخاب شدند که این تعداد به مقیاس تکیه گاه سازی آموزشی پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که بین تکیه گاه سازی آموزشی و انواع آن (شناختی، فنی، رویه ای، فراشناختی و انگیزشی) با یادگیری زبان فارسی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که تکیه گاه سازی شناختی، فنی، رویه ای، فراشناختی و انگیزشی، به طور مثبت و معناداری یادگیری زبان فارسی را پیش بینی کرده اند. نتایج این پژوهش حاکی از اهمیت توجه به تکیه گاه سازی آموزشی و انواع آن در افزایش یادگیری زبان فارسی توسط فارسی آموزان غیرایرانی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4308

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 692 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2 (پیاپی 7)
  • صفحات: 

    25-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    846
  • دانلود: 

    557
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 846

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 557 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2 (پیاپی 7)
  • صفحات: 

    47-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    712
  • دانلود: 

    601
چکیده: 

مهارت شنیداری و مهارت گفتاری از لحاظ دانش آموزشکاوی زبان ارتباط تنگاتنگی در تعاملات زبانی با یکدیگر دارند. از این رو، عموما اندازه گیری درک شنیداری بدون در نظر گرفتن سایر مهارت های زبانی فارسی آموزان کمی دشوار به نظر می رسد. هدف این پژوهش، پاسخگویی به این پرسش است: آزمونی که گزینه های آن در قالب نوشتاری ارائه می گردد، برای ارزیابی مهارت شنیدن مناسب تر است یا آزمونی که گزینه ها در آن به صورت گفتاری طراحی و اجرا می گردد؟ بدین منظور، برای سنجش درک شنیداری، آزمونی طراحی گردید و برای اجرای این پژوهش، گزینه های آزمون در دو قالب نوشتاری و گفتاری ارائه گردید. نمونه آماری این پژوهش را 36 فارسی آموز غیرایرانی مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در رده سنی 18 تا 25 سال تشکیل می دادند که از لحاظ زبانی در سطح پیشرفته و به طور تصادفی انتخاب شدند. روش انجام تحقیق از نوع میدانی بوده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای آماری استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که در مقایسه با قالب گفتاری، دیدگاه آزمودنی ها نسبت به دیدگاه نوشتاری، مثبت تر و رضایت مندی آنان نیز از این نوع قالب ارائه گزینه ها بیشتر بوده است، اما آزمودنی ها در پاسخ به گزینه ها در قالب گفتاری عملکرد بهتری داشته و موفقیت بیشتری به دست آورده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 712

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 601 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کریمی اعظم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2 (پیاپی 7)
  • صفحات: 

    69-102
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    987
  • دانلود: 

    586
چکیده: 

پژوهش حاضر مهارت شنیداری 59 فارسی آموز دختر و پسر غیرایرانی را در زمینه درک مطالب دانشگاهی بررسی می کند. این فارسی آموزان که از لحاظ یادگیری زبان فارسی در سطوح متوسط و متوسط به بالا و از ملیت های مختلف بودند، کلاس های پیش دانشگاهی مرکز زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین را در زمستان 1390 گذرانده بودند. موضوعات مورد بحث در مقاله شامل «بررسی ماهیت راهکار های درک مطلب شنیداری» و «تنوع استفاده از راهکار ها» و «میزان پیش بینی راهکار ها به عنوان شاخص مهارت شنیداری» فارسی آموزان غیرایرانی است. بر اساس یافته های یک پژوهش پیمایشی سه بخشی مشخص شد که در کلاس های یکسان، زبان آموزان قوی تر، به واسطه توانایی شنیداری بیشتر، بهتر از همپاهای ضعیف تر خود عمل می کنند. همچنین مشخص شد که با وجود این که همه زبان آموزان از انواع راهکار ها استفاده می کردند، زبان آموزان مسلط تر، مهارت بیشتری را در به کارگیری چهار راهکار شنیداری مورد نظر به نمایش گذاشتند؛ با این حال، در مورد مهارت فراشناختی، عملکرد ضعیف تری داشتند. از طرفی، زبان آموزان قوی تر در استفاده از راهکار هایی مثل یادداشت برداری، خلاصه برداری از نکات مهم سخنرانی های کلاسی و درک نکات کلیدی که در کسب موفقیت دانشگاهی بسیار مهم هستند، ضعیف تر از انتظار عمل کردند. علاوه بر این، طبق یافته ها، راهکار های شناختی، اجتماعی- عاطفی، فراشناختی و حافظه، به ترتیب از قابلیت پیش بینی بیشتری برخوردار بودند. در پایان، با تکیه بر یافته های به دست آمده، علاوه بر ارائه پیشنهادهایی در زمینه آموزش زبان فارسی، بر ضرورت اتخاذ راهکارهای مطلوب در مراکز آموزش زبان فارسی در خصوص تقویت مهارت شنیداری دانشگاهی فارسی آموزان غیرایرانی نیز تاکید شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 987

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 586 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

میرزاییان وحیدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2 (پیاپی 7)
  • صفحات: 

    103-122
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    953
  • دانلود: 

    601
چکیده: 

در این مقاله به طراحی یک «سامانه بازخورددهندهی هوشمند» براساس دو موتور پردازش برای زبان های انگلیسی و فارسی، براساس جلد اول کتاب زبان فارسی که توسط صفار مقدم (1391) تالیف شده است، می پردازیم. این سامانه از طریق مقایسه شکل های منطقی که از جملات انگلیسی و فارسی به دست آمده عمل می کند و ناهنجاری های موجود در آنها را نمایش می دهد. به منظور راستی آزمایی این سامانه، 60 فارسی آموز انگلیسی زبان از طریق چند تارنمای آموزشی به طور تصادفی انتخاب شدند؛ این فارسی آموزان به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شده و گروه کنترل از طریق کلاس برخط (آنلاین) و با حضور مدرس اقدام به فراگیری دستور پایه فارسی کرده، در حالی که گروه آزمایش با استفاده از نرم افزار طراحی شده سعی در سنجش درستی جملات فارسی خود نموده است. گروه آزمایش، ترجمه انگلیسی جملات کتاب را در نرم افزار مشاهده و اقدام به ترجمه آنها به فارسی نموده است و گروه کنترل، ترجمه های خود را از طریق حضور در کلاس مجازی به مدرس ارائه کرده و از معلم بازخورد دریافت کرده است. عملکرد هر دو گروه مورد بررسی قرار گرفته و تفاوت معناداری در عملکرد گروه آزمایش مشاهده شد که نشان از برتری گروه آزمایش بر گروه کنترل دارد. علاوه بر این، واکنش فارسی آموزان به این سامانه، از طریق پرسش نامه و مصاحبه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت که یافته ها بیانگر نگرش مثبت فارسی آموزان نسبت به استفاده از این نرم افزار در آموزش زبان فارسی بوده است. تعامل این گروه با سامانه، ذخیره شده و مشکلات رایج در هنگام تولید جملات فارسی نیز بررسی و گزارش شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 953

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 601 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2 (پیاپی 7)
  • صفحات: 

    123-150
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1039
  • دانلود: 

    555
چکیده: 

توجه روزافزون عبارت شناسان به ترکیب های قالبی در دهه اخیر نشان دهنده اهمیت کارکردی آنها است. ترکیب های قالبی، عناصر زبانی پیش ساخته ای هستند که به صورت یک مجموعه، نگهداری و بازیابی می شوند. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی های کارکردی ترکیب های قالبی فارسی و ارتباط آنها با مهارت نگارش است. در این پژوهش، ترکیب های قالبی در نوشته های فارسی تولید شده توسط 10 گویشور زبان فارسی از نظر کمی و کیفی مورد بررسی قرار گرفته اند. پیکره تولید شده در این پژوهش شامل 100 نمونه نوشته فارسی بوده که از نظر کیفیت به کارگیری ترکیب های قالبی از انواع کارکردی مختلف و همچنین سطح مهارت نگارش، نمره گذاری شده اند. در بخش کمی، از تحلیل بسامد، تحلیل همبستگی و تحلیل آزمون خی و در بخش کیفی از تحلیل محتوا و مصاحبه های گذشته نگر برای کاویدن پیش فرض ها، تحلیل ها و داوری مشارکان استفاده شده است. نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که (1) بسامد بالای استفاده از ترکیب های قالبی فارسی لزوما کیفیت نوشتار را بالا نمی برد و (2) بررسی ویژگی های کارکردی ترکیب های قالبی باید با توجه به وجوه بینازبانی آنها و گاه با توجه به دانش زبان انگلیسی گویشوران فارسی انجام شود. یافته های این پژوهش را می توان در مطالعات زبان شناختی و آموزش زبان فارسی به گویشوران سایر زبان ها مورد توجه قرار داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1039

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 555 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0