مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,803
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

816
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اپیدمیولوژیک حوادث ترافیکی در رانندگان ایران در سال 1392

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 60

چکیده

 مقدمه: حوادث ترافیکی به عنوان وقایع قابل پیش بینی و پیشگیری, از مشکلات سلامتی محسوب می شوند, زیرا هزینه های زیادی به کشورهای در حال توسعه وارد می کنند. مطالعه خصوصیات اپیدمیولوژیکی حوادث رانندگی, اطلاعات باارزشی برای تشخیص اولویت های پژوهشی در اختیار می گذارد. این مطالعه, با هدف بررسی اپیدمیولوژیک حوادث ترافیکی رانندگان ایران در 1392 انجام شد.روش: این مطالعه مقطعی, با استفاده از داده های برنامه ثبت حوادث کل کشور مربوط به 1392 انجام شد. تمامی حوادث ترافیکی که مجروح برای دریافت خدمات به هر یک از بیمارستان های خصوصی یا دولتی مراجعه کرده است در این تحقیق لحاظ شده اند که این تعداد 189329 مصدوم می باشد. میزان بروز حوادث عابران پیاده در هر ده هزار نفر محاسبه شد. برای نقشه بندی رخداد حوادث از نرم افزار GIS و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار Excel-2010 و  Stata 11استفاده شد.یافته ها: در مطالعه حاضر, همه رانندگانی که دچار حوادث ترافیکی شده بودند شامل 129506 مرد و 59823 زن بودند. همچنین مشاهده شد که میزان حوادث ترافیکی در مردان بیشتر از زنان بود (به ترتیب 68.40 و 31.60 درصد) و بیشترین افراد آسیب دیده مربوط به گروه سنی 20 تا 24 سال است. در ضمن, بیشترین حوادث ترافیکی رانندگان در کوچه و خیابان (55 درصد) رخ داده بود.نتیجه گیری: میزان آسیب های ناشی از حوادث ترافیکی در رانندگان بسیار بالا و پیشگیری از آن ها ضروری می باشد. بدین منظور شناسایی عوامل مرتبط با آسیب های ترافیکی برای طراحی یک مداخله موثر کمک کننده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

خزایی، سلمان، محمدیان هفشجانی، عبداله، محمدیان، مهدی، صالحی نیا، حمید، و افشاری، مریم. (1394). بررسی اپیدمیولوژیک حوادث ترافیکی در رانندگان ایران در سال 1392. امداد و نجات (Scientific Journal of Rescue and Relief)، 7(1)، 51-60. SID. https://sid.ir/paper/190763/fa

Vancouver: کپی

خزایی سلمان، محمدیان هفشجانی عبداله، محمدیان مهدی، صالحی نیا حمید، افشاری مریم. بررسی اپیدمیولوژیک حوادث ترافیکی در رانندگان ایران در سال 1392. امداد و نجات (Scientific Journal of Rescue and Relief)[Internet]. 1394؛7(1):51-60. Available from: https://sid.ir/paper/190763/fa

IEEE: کپی

سلمان خزایی، عبداله محمدیان هفشجانی، مهدی محمدیان، حمید صالحی نیا، و مریم افشاری، “بررسی اپیدمیولوژیک حوادث ترافیکی در رانندگان ایران در سال 1392،” امداد و نجات (Scientific Journal of Rescue and Relief)، vol. 7، no. 1، pp. 51–60، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/190763/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button