مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,292
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

722
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی اپیدمیولوژیک مصدومیت های ترافیکی جاده تهران ـ آبعلی: یک مطالعه آینده نگر

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 37

چکیده

 هدف از این مطالعه تعیین الگوی اپیدمیولوژیک مصدومیت های ناشی از تصادفات رانندگی در جاده تهران ـ آبعلی در سال 1387 است.در یک مطالعه آینده نگر یک ساله, مصدومیت های ترافیکی محور تهران ـ آبعلی از زمان وقوع حادثه تا یک ماه بعد از آن و اطلاعات مربوط به مصدومان در دو مرحله پیش بیمارستانی و بیمارستانی با همکاری پلیس راه, شش منطقه پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی, 12 بیمارستان و 3 درمانگاه جمع آوری شد. این اطلاعات در مرحله پیش بیمارستانی شامل سن, جنس, عضو آسیب دیده بدن, نمره Revised Trauma Score (RTS) وInjury Severity Score (ISS)  و در مرحله بیمارستانی شامل طول مدت بستری, وضعیت هنگام ترخیص و یک ماه پس از رخداد حادثه بود.در این مدت, 243 مورد تصادف رانندگی رخ داد. 23 نفر قبل از رسیدن به بیمارستان فوت شدند و 345 مصدوم در مراکز درمانی پی گیری شدند. میانگین سنی مصدومین 15.6±33.6 سال بود و 71.1 درصد از آنها مذکر و بیش از 60 درصد از مصدومان, به گروه های سنی 20 تا 39 سال تعلق داشتند. بیشترین فراوانی آسیب مربوط به سر و صورت بود. میانگین (RTS) مصدومان 7.24 و میانگین شدت آسیب آنها 9.83 (ISS) بود. شدت آسیب در عابران پیاده نسبت به رانندگان و سرنشینان خودروها و موتورسیکلت ها بیشتر بود .(P<0.05) میانگین زمان بستری در نزدیک به 75 درصد از مصدومان کمتر از 24 ساعت بود. وضعیت مصدومان یک ماه پس از ترخیص 66.5 درصد مشابه پیش از تصادف بودند.پیش بینی مراقبت های بیشتر پزشکی در صحنه تصادف, آموزش و نظارت بیشتر در رانندگان جوان, آموزش مردم و تامین محل های عبور مطمئن برای عابران پیاده, برنامه ریزی های آموزشی به منظور نحوه حفاظت از سر و صورت در هنگام رانندگی و افزایش کیفیت ارایه خدمات درمانی به مصدومان سرپایی مورد نیاز است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حاتم آبادی، حمیدرضا، سوری، حمید، وفایی، رضا، حدادی، مشیانه، عینی، الهه، و اثنی عشری، حمیدرضا. (1390). الگوی اپیدمیولوژیک مصدومیت های ترافیکی جاده تهران آبعلی: یک مطالعه آینده نگر. پایش، 11(1)، 29-37. SID. https://sid.ir/paper/23352/fa

Vancouver: کپی

حاتم آبادی حمیدرضا، سوری حمید، وفایی رضا، حدادی مشیانه، عینی الهه، اثنی عشری حمیدرضا. الگوی اپیدمیولوژیک مصدومیت های ترافیکی جاده تهران آبعلی: یک مطالعه آینده نگر. پایش[Internet]. 1390؛11(1):29-37. Available from: https://sid.ir/paper/23352/fa

IEEE: کپی

حمیدرضا حاتم آبادی، حمید سوری، رضا وفایی، مشیانه حدادی، الهه عینی، و حمیدرضا اثنی عشری، “الگوی اپیدمیولوژیک مصدومیت های ترافیکی جاده تهران آبعلی: یک مطالعه آینده نگر،” پایش، vol. 11، no. 1، pp. 29–37، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/23352/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button