مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

610
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

704
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جایگاه محورهای تربیت هنری، ساختار محتوایی و الگوی سه وجهی برنامه ی درسی در کتاب های درسی فرهنگ و هنر دوره ی اول متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 66

چکیده

 شکوفاسازی ظرفیت های هنری دانش آموزان از رسالت های مهم آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین است. از یک سو محورهای پنج گانه ی تربیت هنری متشکل از ارتباط با طبیعت, زیبایی شناسی, تولید هنری, آشنایی با تاریخ و میراث فرهنگی-هنری و نقد هنری و از سوی دیگر ساختار محتوایی کتاب های درسی فرهنگ و هنر شامل هنرهای تجسمی, خوشنویسی, هنرهای سنتی, آوایی و نمایشی همگی موضوعاتی هستند که می بایست در پرورش توانمندی های بالقوه ی آدمی, مد نظر برنامه ریزان قرار گیرند. این مطالعه به شیوه ی تحلیل محتوا صورت گرفت. جامعه ی هدف عبارت بود از کتاب های درسی فرهنگ و هنر هر سه پایه ی دوره ی اول متوسطه در سال تحصیلی 95-1394. واحد ثبت به متن, تصویر و فعالیت اختصاص یافت. کدگذاری به شیوه ی قیاسی و براساس محورهای موضوعی و ساختاری آموزش فرهنگ و هنر انجام پذیرفت. به منظور اعتباربخشی به فرایند کدگذاری, ده درصد از محتوا توسط ارزیاب دوم کدگذاری شد که میزان همبستگی برابر 89/0 بود. نتایج نشان داد که پرکاربردترین محورهای تربیت هنری به ترتیب عبارتند از تولید هنری, زیبایی شناسی, نقد هنری, آشنایی با تاریخ و میراث فرهنگی-هنری و ارتباط با طبیعت. همچنین, اولویت های اول تا پنجم در ساختار محتوایی کتاب ها عبارتند از هنرهای تجسمی, هنرهای سنتی, خوشنویسی, هنرهای آوایی و هنرهای نمایشی. بررسی الگوی ساختار برنامه ی درسی نیز نشان داد که به هر سه وجه فعالیت های تجویزی, نیمه تجویزی و غیرتجویزی توجه شده, اما محتوای این کتاب ها به لحاظ تناسب فعالیت ها با محتوای آموزشیِ ارائه شده, شکل تلفیق, توازن و تنوع محتوایی و عدم تحریک و تهییج خلاقیت دانش آموزان نیازمند بازنگری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فیروزی، محمد، سیفی، محمد، حسینی مهر، علی، و فقیهی، علیرضا. (1397). جایگاه محورهای تربیت هنری, ساختار محتوایی و الگوی سه وجهی برنامه ی درسی در کتاب های درسی فرهنگ و هنر دوره ی اول متوسطه. نظریه و عمل در برنامه درسی، 6(11 )، 31-66. SID. https://sid.ir/paper/241851/fa

    Vancouver: کپی

    فیروزی محمد، سیفی محمد، حسینی مهر علی، فقیهی علیرضا. جایگاه محورهای تربیت هنری, ساختار محتوایی و الگوی سه وجهی برنامه ی درسی در کتاب های درسی فرهنگ و هنر دوره ی اول متوسطه. نظریه و عمل در برنامه درسی[Internet]. 1397؛6(11 ):31-66. Available from: https://sid.ir/paper/241851/fa

    IEEE: کپی

    محمد فیروزی، محمد سیفی، علی حسینی مهر، و علیرضا فقیهی، “جایگاه محورهای تربیت هنری, ساختار محتوایی و الگوی سه وجهی برنامه ی درسی در کتاب های درسی فرهنگ و هنر دوره ی اول متوسطه،” نظریه و عمل در برنامه درسی، vol. 6، no. 11 ، pp. 31–66، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/241851/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button