مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,778
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,014
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر فراشناخت درمانی و آموزش مولفه های هوش معنوی بر اختلال اضطراب فراگیر دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 349 | صفحه پایان 359

چکیده

 زمینه و هدف: فراشناخت درمانی و آموزش مولفه های هوش معنوی به عنوان دو روش مهم در درمان اختلال اضطراب است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر فراشناخت درمانی و آموزش مولفه های هوش معنوی بر کاهش علائم اختلال اضطراب فراگیر دانشجویان انجام شد.مواد و روش ها: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانشجویان دارای اختلال اضطراب فراگیر مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در سال 1393 بود. درمجموع, 45 دانشجو با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه جایگزین شدند. گروه های آزمایش 10 جلسه 70 دقیقه ای با روش های فراشناخت درمانی و آموزش مولفه های هوش معنوی آموزش دیدند و گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکرد. برای جمع آوری داده ها پرسشنامه اضطراب فراگیر کتل را به عنوان پیش آزمون و پس آزمون توسط گروه ها تکمیل شد. داده ها با استفاده از SPSS 19 و با روش کوواریانس تک متغیری (آنووا) تحلیل شدند.یافته ها: هر دو روش فراشناخت درمانی و آموزش مولفه های هوش معنوی به طور معناداری باعث کاهش علائم اختلال اضطراب فراگیر دانشجویان شدند. همچنین میان روش های فراشناخت درمانی و آموزش مولفه های هوش معنوی تفاوت معناداری در کاهش علائم اختلال اضطراب فراگیر دانشجویان وجود نداشت .نتیجه گیری: روش های فراشناخت درمانی و آموزش مولفه های هوش معنوی به یک اندازه در کاهش اختلال اضطراب فراگیر دانشجویان موثر بودند. بنابراین, مشاوران و درمانگران می توانند از روش های مذکور در درمان اضطراب فراگیر دانشجویان استفاده کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سوری، احمد، آزادمرد، شهنام، زاهدی، امید، و عاشوری، جمال. (1394). تاثیر فراشناخت درمانی و آموزش مولفه های هوش معنوی بر اختلال اضطراب فراگیر دانشجویان. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 3(4)، 349-359. SID. https://sid.ir/paper/242372/fa

    Vancouver: کپی

    سوری احمد، آزادمرد شهنام، زاهدی امید، عاشوری جمال. تاثیر فراشناخت درمانی و آموزش مولفه های هوش معنوی بر اختلال اضطراب فراگیر دانشجویان. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1394؛3(4):349-359. Available from: https://sid.ir/paper/242372/fa

    IEEE: کپی

    احمد سوری، شهنام آزادمرد، امید زاهدی، و جمال عاشوری، “تاثیر فراشناخت درمانی و آموزش مولفه های هوش معنوی بر اختلال اضطراب فراگیر دانشجویان،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 3، no. 4، pp. 349–359، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242372/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button