مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,283
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

754
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی دانش و مهارت دانشجویان رشته های علوم پزشکی در مورد اقدامات اولیه احیاء قلبی ریوی (CPR) در حوادث و بلایا

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 50

کلیدواژه

احیاء قلبی ریوی (CPR)Q2

چکیده

 این مطالعه با هدف ارزیابی دانش و مهارت پایه دانشجویان چهار رشته از رشته های علوم پزشکی در زمینه اقدامات احیای قلبی ریوی انجام گردید.روش کار: در این مطالعه توصیفی تحلیلی, دانش و مهارت 320 نفر از دانشجویان در شرف فارغ التحصیلی رشته های پزشکی و پرستاری که آموزش های اختصاصی مربوط به CPR را در طول دوران تحصیل خود دریافت می کنند و رشته های مدیریت خدمات بهداشتی درمانی و بهداشت عمومی (غیربالینی) که آموزش های نسبتا مرتبط را در این زمینه دریافت کرده بودند با استفاده از پرسشنامه خود گزارشی مورد سنجش قرار گرفت. داده های جمع آوری شده با آزمون های آماری نظیرANOVA , Chi2 آزمون دقیق فیشر و آزمون t مستقل و با استفاده از نرم افزار  SPSSمورد تجزیه و تحلیل و مقایسه قرار گرفت.یافته ها: اکثر شرکت کنندگان مونث بودند. میانگین سنی نمونه های پژوهش 22.5±2.9 سال بود. دانشجویانی که آموزش اختصاصی در زمینه اقدامات اولیه احیاء قلبی ریوی دریافت کرده بودند نسبت به دانشجویان رشته های بهداشتی مرتبط, دانش بیشتری در زمینه اقدامات  CPRداشتند (P<0.001) ولی دانش آنها تا سطح مطلوب فاصله قابل توجهی دارد. نمره مربوط به مهارت گزارش شده توسط اکثر دانشجویان شرکت کنندگان بالاتر از نمره حاصل از دانش آنها بود.نتیجه گیری: نتایج نشان دادند که گرچه اغلب دانشجویان رشته های بالینی در مقایسه با دانشجویان غیر بالینی, دانش نسبتا خوبی در مورد عملیات احیاء قلبی ریوی دارند ولی عموما مهارت خود را بدون تناسب با دانش, بیش برآورد می نمایند. این مساله همراه با نیاز به بازنگری در دوره های آموزشی مربوطه باید مورد ارزیابی بیشتر قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صفاری، محسن، امینی، نجمه الملوک، پاکپورحاجی آقا، امیر، سنایی نسب، هرمز، و رشیدی جهان، حجت. (1392). ارزیابی دانش و مهارت دانشجویان رشته های علوم پزشکی در مورد اقدامات اولیه احیاء قلبی ریوی (CPR) در حوادث و بلایا. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 1(1)، 41-50. SID. https://sid.ir/paper/242441/fa

    Vancouver: کپی

    صفاری محسن، امینی نجمه الملوک، پاکپورحاجی آقا امیر، سنایی نسب هرمز، رشیدی جهان حجت. ارزیابی دانش و مهارت دانشجویان رشته های علوم پزشکی در مورد اقدامات اولیه احیاء قلبی ریوی (CPR) در حوادث و بلایا. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1392؛1(1):41-50. Available from: https://sid.ir/paper/242441/fa

    IEEE: کپی

    محسن صفاری، نجمه الملوک امینی، امیر پاکپورحاجی آقا، هرمز سنایی نسب، و حجت رشیدی جهان، “ارزیابی دانش و مهارت دانشجویان رشته های علوم پزشکی در مورد اقدامات اولیه احیاء قلبی ریوی (CPR) در حوادث و بلایا،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 1، no. 1، pp. 41–50، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242441/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا