مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,008
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

604
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر مداخله آموزشی مبتنی بر روش آموزشی کلیپ کارتونی در بهبود رفتارهای محافظتی اثرت زیان بار اشعه آفتاب در دانش آموزان پسر شهر زاهدان (رفتارهای محافظتی اثرت زیان بار اشعه آفتاب)

صفحات

 صفحه شروع 150 | صفحه پایان 158

چکیده

 زمینه و هدف: محافظت از پوست و چشم در برابر خطرات اشعه ماورای بنفش نور خورشید با استفاده از به کارگیری وسایل حفاظت فردی (لباس, کلاه, کرم ضد آفتاب و عینک) یکی از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه در برابر سرطان پوست در بزرگ سالی است. هدف این مطالعه ارزیابی آموزش به روش پویانمایی بر ارتقای رفتارهای محافظتی در دانش آموزان بود.مواد روش ها: این پژوهش مداخله ای از نوع نیمه تجربی بود که در 200 نفر از دانش آموزان سال ششم پسر انجام شد. نمونه گیری به روش تصادفی چندمرحله ای خوشه ای انجام گرفت. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه چندقسمتی بود که روایی و پایایی آن با استفاده از پانل متخصصان و آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب با مقادیر 0.80 و 0.83 مورد تایید قرار گرفت. بعد از گردآوری داده ها مرحله اول برنامه آموزشی که شامل سخنرانی به همراه نمایش کلیپ کارتونی بود در گروه مداخله انجام شد. پس از گذشت دوره انتظار (2 ماه) دوباره دادها در گروهای مورد مطالعه گردآوری و با کمکSPSS16  و آزمون های تی مستقل و زوجی, کای اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: استفاده از تمام وسایل محافظت کننده در برابر نور خورشید (کرم ضد آفتاب, لباس, کلاه لبه دار و عینک آفتابی) بعد از مداخله به طور معنادار افزایش یافت و یافته ها نشان داد که استفاده از کرم ضد آفتاب, با افزایش از 35% به %70.9 بعد از مداخله آموزشی بیش ترین تغییر را داشته است.نتیجه گیری: مداخله آموزشی و به کارگیری رسانه های تصویری از جمله کلیپ کارتونی در ارتقای دانش و رفتارهای پیشگیری از اثرات زیان بار اشعه آفتاب (کرم ضد آفتاب, لباس, کلاه لبه دار و عینک آفتابی) موثر است. همچنین ضروری است که فرآیندهای آموزشی تغییر رفتار با در نظر گرفتن سیاست های بهداشت همگانی تقویت شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، عصمت السادات، مسعودی، غلامرضا، میرزایی، رمضان، شهرکی پور، مهناز، حسینی، سیدعلی، و رحیمی، سیده فاطمه. (1394). اثر مداخله آموزشی مبتنی بر روش آموزشی کلیپ کارتونی در بهبود رفتارهای محافظتی اثرت زیان بار اشعه آفتاب در دانش آموزان پسر شهر زاهدان (رفتارهای محافظتی اثرت زیان بار اشعه آفتاب). آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 3(2)، 150-158. SID. https://sid.ir/paper/242456/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی عصمت السادات، مسعودی غلامرضا، میرزایی رمضان، شهرکی پور مهناز، حسینی سیدعلی، رحیمی سیده فاطمه. اثر مداخله آموزشی مبتنی بر روش آموزشی کلیپ کارتونی در بهبود رفتارهای محافظتی اثرت زیان بار اشعه آفتاب در دانش آموزان پسر شهر زاهدان (رفتارهای محافظتی اثرت زیان بار اشعه آفتاب). آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1394؛3(2):150-158. Available from: https://sid.ir/paper/242456/fa

    IEEE: کپی

    عصمت السادات حسینی، غلامرضا مسعودی، رمضان میرزایی، مهناز شهرکی پور، سیدعلی حسینی، و سیده فاطمه رحیمی، “اثر مداخله آموزشی مبتنی بر روش آموزشی کلیپ کارتونی در بهبود رفتارهای محافظتی اثرت زیان بار اشعه آفتاب در دانش آموزان پسر شهر زاهدان (رفتارهای محافظتی اثرت زیان بار اشعه آفتاب)،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 3، no. 2، pp. 150–158، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242456/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا