مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,186
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

651
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتقای محافظت کودکان در برابر نور خورشید: یک مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری شناختی اجتماعی برای پیش گیری اولیه از سرطان پوست از طریق آموزش مادران

صفحات

 صفحه شروع 38 | صفحه پایان 45

چکیده

 مقدمه: مواجهه بیش از حد با نور خورشید در طول دوران کودکی با ایجاد سرطان پوست در ارتباط می باشد. هدف این مطالعه ارتقای رفتارهای محافظت کننده کودکان 1 تا 8 ساله در برابر نور خورشید از طریق انجام مداخله آموزشی با محوریت مادران بر اساس تئوری شناختی اجتماعی است.مواد و روش ها: صد و شصت پنج نفر از مادران مراجعه کننده به مرکز بهداشتی درمانی منطقه امام شهر یزد که دارای کودکان 1 تا 8 ساله بودند, در این مطالعه شرکت کردند. افراد شرکت کننده به طور تصادفی در دو گروه مداخله (75 نفر) یا گروه کنترل (90 نفر) قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نسخه فارسی پرسش نامه Parental Sun Protection Scale (PSPS) قبل از اجرای مداخله آموزشی و دو ماه بعد از آن گردآوری شد و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 11.5 و آمار توصیفی, کای اسکور, آزمون های تی و تی زوجی تجزیه و تحلیل شد. یافته های پژوهش: بر اساس نتایج این مطالعه, دو ماه پس از اجرای مداخله آموزشی, اختلاف معنی داری در میانگین نمرات خودکارآمدی (P≤0.001), نرم ها(P≤0.001) , موانع (P≤0.001) و انتظارات (P≤0.001) در گروه مداخله مشاهده شد. هم چنین افزایش معنی داری در میانگین نمره رفتارهای مادران گروه مداخله در به کارگیری راهبردهای محافظت از نور خورشید مانند استفاده از کرم ضد آفتاب (P≤0.001), لباس های محافظت کننده (P≤0.001) و اجتناب از نور خورشید (P≤0.007), ایجاد شد. اختلاف معنی داری در متغیرهای مورد بررسی در گروه کنترل مشاهده نشد. بحث و نتیجه گیری: نتایج این مطالعه کارایی مداخله آموزشی بر اساس تئوری شناختی اجتماعی را بر ارتقای رفتارهای محافظت کننده کودکان از نور خورشید از طریق آموزش مادران آن ها, نشان داد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میرزایی، امین، محمدی، سهیلا، مظلومی محمودآباد، سیدسعید، جلیلیان، محسن، و حاتم زاده، ناصر. (1390). ارتقای محافظت کودکان در برابر نور خورشید: یک مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری شناختی اجتماعی برای پیش گیری اولیه از سرطان پوست از طریق آموزش مادران. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 19(4)، 38-45. SID. https://sid.ir/paper/90461/fa

    Vancouver: کپی

    میرزایی امین، محمدی سهیلا، مظلومی محمودآباد سیدسعید، جلیلیان محسن، حاتم زاده ناصر. ارتقای محافظت کودکان در برابر نور خورشید: یک مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری شناختی اجتماعی برای پیش گیری اولیه از سرطان پوست از طریق آموزش مادران. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام[Internet]. 1390؛19(4):38-45. Available from: https://sid.ir/paper/90461/fa

    IEEE: کپی

    امین میرزایی، سهیلا محمدی، سیدسعید مظلومی محمودآباد، محسن جلیلیان، و ناصر حاتم زاده، “ارتقای محافظت کودکان در برابر نور خورشید: یک مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری شناختی اجتماعی برای پیش گیری اولیه از سرطان پوست از طریق آموزش مادران،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، vol. 19، no. 4، pp. 38–45، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/90461/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button