مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,072
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

808
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تأثیر آموزش الکترونیک بر رفتار خودمراقبتی افراد مبتلا به دیابت نوع دو انجمن دیابت شهرستان بابل

صفحات

 صفحه شروع 376 | صفحه پایان 382

چکیده

 زمینه و هدف: دیابت از جمله بیماری های مزمن شایع و پرعارضه ای است که عوامل مختلفی در خودمراقبتی و کنترل آن نقش دارند. بررسی ها نشان می دهد که مراقبت های سنتی, که تاکنون انجام می شده, کافی نیست. هدف از مطالعه ی حاضر تعیین تأثیر آموزش الکترونیک بر رفتار خودمراقبتی افراد مبتلا به دیابت نوع دو عضو انجمن دیابت شهرستان بابل است. مواد و روش ها: این پژوهش مطالعه ای مداخله ای از نوع شاهددار است که در مورد 180 نفر از افراد مبتلا به دیابت انجام شد. این بیماران به روش نمونه گیری تصادفی ساده به دو گروه 90 نفری مورد و کنترل تقسیم شدند. فقط به گروه مورد به روش الکترونیک به مدت سه ماه آموزش داده شد. قبل و بعد از مداخله, داده های مربوط به خودمراقبتی به وسیله ی پرسش نامه ی استاندارد خودمراقبتی دیابت (SDSCA) جمع آوری شد و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون های آماری توصیفی (تعداد, درصد, میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (آزمون کای اسکوئر و t زوجی) تجزیه وتحلیل شد. یافته ها: بین میانگین نمرات خودمراقبتی, قبل و بعد از مداخله ی آموزشی تفاوت معنی داری وجود داشت (0/001>P). میانگین نمره ی خودمراقبتی سه ماه بعد از مداخله ی آموزشی در گروه مورد افزایش یافت؛ به ‍ طوری که از نظر آماری دارای اختلاف معنی دار بود (0/001>P). میانگین نمره ی خودمراقبتی در گروه کنترل سه ماه بعد از مداخله ی آموزشی کاهش یافت, به طوری که در جهت عکس از نظر آماری دارای اختلاف معنی دار شد (0/001>P). نتیجه گیری: آموزش الکترونیک بر خودمراقبتی افراد مبتلا به دیابت در کنترل بیماری تأثیر مثبت دارد, به طوری که میانگین نمره ی خودمراقبتی افراد بهبود می یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سیدی اندی، سیدجلیل، حیدری، حسن، سفیدحاجی، سمیه، و قنبری، محمد. (1397). بررسی تأثیر آموزش الکترونیک بر رفتار خودمراقبتی افراد مبتلا به دیابت نوع دو انجمن دیابت شهرستان بابل. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 6(4 )، 376-382. SID. https://sid.ir/paper/242473/fa

    Vancouver: کپی

    سیدی اندی سیدجلیل، حیدری حسن، سفیدحاجی سمیه، قنبری محمد. بررسی تأثیر آموزش الکترونیک بر رفتار خودمراقبتی افراد مبتلا به دیابت نوع دو انجمن دیابت شهرستان بابل. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1397؛6(4 ):376-382. Available from: https://sid.ir/paper/242473/fa

    IEEE: کپی

    سیدجلیل سیدی اندی، حسن حیدری، سمیه سفیدحاجی، و محمد قنبری، “بررسی تأثیر آموزش الکترونیک بر رفتار خودمراقبتی افراد مبتلا به دیابت نوع دو انجمن دیابت شهرستان بابل،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 6، no. 4 ، pp. 376–382، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242473/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا