مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,187
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

505
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر برنامه آموزشی بر اساس الگوی precede در ارتقا کیفیت زندگی بیماران دیابتی نوع 2

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 36

چکیده

 زمینه و هدف: مشکلات ناشی از بیماری دیابت دارای اثرات مستقیم و غیرمستقیم بر کیفیت زندگی بیماران دیابتی است و با افزایش مشکلات ناشی از این بیماری کیفیت زندگی نیز کاهش می یابد. این مطالعه به منظور تعیین اثر برنامه آموزشی بر اساس الگوی precede در ارتقا کیفیت بیماران دیابتی نوع 2 انجام شد.روش بررسی: این مطالعه مداخله ای نیمه تجربی از نوع قبل و بعد روی 78 نفر از بیماران دیابتی نوع 2 مراجعه کننده به کلینیک دیابت شهرستان مینودشت طی ماه های خرداد لغایت شهریور سال 1388 انجام شد. طراحی برنامه آموزشی بر اساس مراحل الگوی precede و محتوی آموزشی بر اساس نیازهای آموزشی بیماران تدوین گردید. قبل از اجرای مداخله آموزشی پرسشنامه کیفیت زندگی WHOQOL-BREF و پرسشنامه براساس سازه های الگوی precede برای بیماران دیابتی نوع 2 تکمیل گردید. بیماران و خانواده آنها و کارکنان بهداشتی مداخله موردنظر را دریافت نمودند و پس از چهار هفته میزان تاثیر برنامه آموزشی بر اساس الگوی precede بر کیفیت زندگی بیماران با استفاده از پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی تعیین شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-16 و آزمون تی زوج تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: میانگین نمره کل کیفیت زندگی افراد مورد مطالعه پیش از مداخله آموزشی 80.39±11.35 بود و پس از مداخله آموزشی به 81.35±8.31 افزایش یافت؛ اما این تفاوت از لحاظ آماری معنی داری نبود. یافته های حاصل در ابعاد مختلف کیفیت زندگی نشان داد که اختلاف معنی داری در ابعاد سلامت جسمانی (P<0.05), ارزیابی بیماران از کیفیت زندگی خود (P<0.001) و ارزیابی از سلامت خود (P<0.001) قبل و بعد از مداخله آموزشی وجود داشت.نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که آموزش بیماران دیابتی نوع 2 بر اساس الگوی precede سبب افزایش بعد جسمانی کیفیت زندگی و ارزیابی بیماران نسبت به وضیت سلامت و کیفیت زندگی می گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تقدیسی، محمدحسین، برهانی، محبوبه، صلحی، مهناز، افکاری، محمداسحاق، و حسینی، فاطمه. (1390). اثر برنامه آموزشی بر اساس الگوی precede در ارتقا کیفیت زندگی بیماران دیابتی نوع 2. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، 13(1 (پی در پی 37))، 29-36. SID. https://sid.ir/paper/79716/fa

    Vancouver: کپی

    تقدیسی محمدحسین، برهانی محبوبه، صلحی مهناز، افکاری محمداسحاق، حسینی فاطمه. اثر برنامه آموزشی بر اساس الگوی precede در ارتقا کیفیت زندگی بیماران دیابتی نوع 2. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان[Internet]. 1390؛13(1 (پی در پی 37)):29-36. Available from: https://sid.ir/paper/79716/fa

    IEEE: کپی

    محمدحسین تقدیسی، محبوبه برهانی، مهناز صلحی، محمداسحاق افکاری، و فاطمه حسینی، “اثر برنامه آموزشی بر اساس الگوی precede در ارتقا کیفیت زندگی بیماران دیابتی نوع 2،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، vol. 13، no. 1 (پی در پی 37)، pp. 29–36، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/79716/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا