مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,215
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,710
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی روایی و پایایی ابزار سنجش نگرش بین حرفه ای تیم سلامت (AHPQ) در ایران

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 28

چکیده

 مقدمه: با توجه به اهمیت سنجش نگرش افراد تیم سلامت در ارتباط و همکاری میان افراد تیم مراقبت بهداشتی در جهت ارتقاء کیفیت مراقبت از بیمار و لزوم ارزیابی ابزارهایی که در هر مطالعه استفاده می شوند, این مطالعه برای ارزیابی روایی و پایایی ابزار سنجش نگرش بین حرفه ای تیم سلامت (AHPQ) برای اولین بار در ایران, انجام گردید.روش ها: در یک مطالعه توصیفی- مقطعی ابزار سنجش نگرش مهارت های بین حرفه ای مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا برای استفاده از ابزار از مولف آن اجازه گرفته شد . سپس ابزار به زبان فارسی ترجمه شده و جهت بررسی روایی پرسشنامه برای 10 نفر متخصص آموزش پزشکی ارسال گردید. سپس پرسشنامه توسط دو مترجم زبان انگلیسی از فارسی به انگلیسی باز ترجمه شد و مغایرتی با پرسشنامه اصلی مشاهده نگردید. برای بررسی پایایی از دوشیوه همسانی درونی (آلفای کرونباخ) و آزمون - آزمون مجدد با استفاده از ضریب همبستگی درون طبقه ای (Intra-class correlation coefficient=ICC) و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. جهت تعیین روایی محتوای کمی CVR و CVI محاسبه گردید.یافته ها: امتیاز CVR هر 20 آیتم از عدد جدول لاوشه (0.62) بزرگتر بود. نتایج محاسبه CVI حاکی از آن بود که 17 آیتم نمره CVI بالاتر از 0.79 داشته و سه آیتم با امتیاز پایین تر مورد بازبینی قرار گرفت. همسانی درونی سوالات (آلفای کرونباخ 1/94درصد) نشان داد که تمام سوالات ابزار همبستگی بالایی دارند. پایایی آزمون - آزمون مجدد با استفاده از ضریب همبستگی ICC=0.966 و r=0.875 در سطح p<0.005 معنی دار بود.نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که نسخه فارسی ابزار سنجش نگرش بین حرفه ای (AHPQ) از روایی و پایایی لازم برخوردار بوده و ابزار مناسبی برای سنجش نگرش مهارت های بین حرفه ای است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نجفی، مریم، کهن، نوشین، نجفی، مینو، محمدزاده اسماعیلی، حمیده، و شیرازی، ماندانا. (1394). بررسی روایی و پایایی ابزار سنجش نگرش بین حرفه ای تیم سلامت (AHPQ) در ایران. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 7(2)، 21-28. SID. https://sid.ir/paper/244402/fa

    Vancouver: کپی

    نجفی مریم، کهن نوشین، نجفی مینو، محمدزاده اسماعیلی حمیده، شیرازی ماندانا. بررسی روایی و پایایی ابزار سنجش نگرش بین حرفه ای تیم سلامت (AHPQ) در ایران. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1394؛7(2):21-28. Available from: https://sid.ir/paper/244402/fa

    IEEE: کپی

    مریم نجفی، نوشین کهن، مینو نجفی، حمیده محمدزاده اسماعیلی، و ماندانا شیرازی، “بررسی روایی و پایایی ابزار سنجش نگرش بین حرفه ای تیم سلامت (AHPQ) در ایران،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 7، no. 2، pp. 21–28، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244402/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button