مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,801
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,436
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر کاربرد روش یادگیری کوآنتومی بر یادگیری های درسی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 36

چکیده

 مقدمه: آموزش و یادگیری فرایندی پیچیده و چالش برانگیز است و یکی از فرانظریه هایی که در سال های اخیر تلاش کرده است تا امکان کاربرد ترکیبی از تئوری های آموزشی را به گونه ای سریع, یکپارچه و اثربخش در جریان یادگیری های کلاس درس مهیا سازد مدل آموزش کوآنتومی است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر کاربرد روش یاددهی - یادگیری کوآنتومی بر بهبود یادگیری های درسی (پیشرفت تحصیلی و انگیزه یادگیری) دانشجویان بود.روش ها: نوع پژوهش حاضر تجربی و نمونه پژوهش 46 دانشجوی علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در درس بیوشیمی بودند که از طریق همتاسازی و برمبنای روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه آزمایشی و گروه کنترل تقسیم شدند. سپس در گروه آزمایشی روش یاددهی - یادگیری کوآنتومی اعمال و گروه کنترل در شرایط عادی آموزش دیدند. مدل یادگیری کوآنتومی با استفاده از مدل های پیشنهادی و بازنگری و بومی سازی آن توسط محققین این پژوهش طراحی گردید و به مدرس همکار که مسوولیت تدریس در هر دو گروه را بر عهده داشت, آموزش داده شد. اثربخشی مداخله اعمال شده با پرسشنامه انگیزه و نگرش یادگیری و آزمون پیشرفت تحصیلی درس بیوشیمی مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها پس از ورود به نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از شاخص های گرایش مرکزی و آزمون t گروه های مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج نشان داد که هر چند قبل از اعمال مداخله آموزشی تفاوت میانگین گروه های آزمایش و کنترل در متغیرهای پژوهش معنی دار نبود, لیکن میانگین دانشجویان گروه آزمایش پس از شرکت در برنامه یاددهی - یادگیری کوآنتومی در متغیرهای انگیزه تحصیلی (4.079±0.33) و پیشرفت تحصیلی (7.27±1.40) نسبت به دانشجویان گروه کنترل در متغیرهای انگیزه تحصیلی (3.035±0.33) و پیشرفت تحصیلی (3.45±0.83) بطور معنی داری بالاتر بودند (p=0.0001).نتیجه گیری: مشاهدات تجربی این پژوهش نشان داد که این روش می تواند موجب افزایش رضایت در دانشجویان شود و آنان دروس را با جدیت مطالعه و پی گیری نمایند و به کارگیری این روش توسط اساتید می تواند موجب ایجاد علاقه و بهبود انگیزه یادگیری و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    دادگران، نفیسه السادات، و خلخالی، علی. (1395). تاثیر کاربرد روش یادگیری کوآنتومی بر یادگیری های درسی دانشجویان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 8(1)، 29-36. SID. https://sid.ir/paper/244433/fa

    Vancouver: کپی

    دادگران نفیسه السادات، خلخالی علی. تاثیر کاربرد روش یادگیری کوآنتومی بر یادگیری های درسی دانشجویان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1395؛8(1):29-36. Available from: https://sid.ir/paper/244433/fa

    IEEE: کپی

    نفیسه السادات دادگران، و علی خلخالی، “تاثیر کاربرد روش یادگیری کوآنتومی بر یادگیری های درسی دانشجویان،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 8، no. 1، pp. 29–36، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244433/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button