مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,064
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

705
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه بین محیط آموزشی- پژوهشی و علاقمندی پژوهشی در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 56 | صفحه پایان 62

چکیده

 مقدمه: پژوهش به معنی کنکاش در راستای یافتن حقایق و محیط آموزشی- پژوهشی, امکانات و عوامل آموزشی است که سبب ایجاد انگیزه علمی- پژوهشی در فرد می شوند. پژوهش در دانشگاه های علوم پزشکی اهمیت ویژه ای دارد زیرا جهت شناسایی و رفع مشکلات آموزشی, پژوهشی, بهداشتی و از بین بردن مشکلات مربوط به سلامت, کاربرد دارد. لذا این مطالعه با هدف تعیین رابطه بین محیط آموزشی- پژوهشی و علاقمندی پژوهشی در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد صورت پذیرفت.روش ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی به شیوه مقطعی بر روی 101 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد در سال 1394 به صورت سرشماری انجام شد. اطلاعات دموگرافیک, درک دانشجویان از محیط آموزشی- پژوهشی و علاقمندی به پژوهش به وسیله پرسشنامه سه قسمتی شامل 49 سوال جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (ضریب همبستگی پیرسون, t مستقل, آزمون تعقیبی توکی و آنالیز واریانس یکطرفه) از طریق نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شد.یافته ها:نتایج نشان داد که بین محیط آموزشی- پژوهشی با علاقمندی به پژوهش ارتباط مثبت معنی دار وجود دارد (r=0.40, p≤0.03) و همچنین بین سن با علاقمندی به پژوهش ارتباط معکوس معنی دار وجود داشت (r=0.001, P≤0.001). بین محیط آموزشی پژوهشی با دانشکده محل تحصیل تفاوت معنی دار آماری مشاهده شد (0.006=P).نتیجه گیری: ارتباط مثبت و معنی داری بین محیط آموزشی- پژوهشی با علاقمندی پژوهشی در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد مشاهده شد. نتایج پژوهش حاضر می تواند کانون توجه مسوولین معاونت آموزشی و همچنین تحقیقات و فناوری قرار گیرد تا با انجام مداخلات مناسب, نسبت به ارتقاء سطح خدمات آموزشی- پژوهشی دانشجویان اقدام نمایند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حیدری سورشجانی، سعید، دریس، فاطمه، کاظمی، عبدالرحیم، و ترابی فارسانی، زهرا. (1397). بررسی رابطه بین محیط آموزشی- پژوهشی و علاقمندی پژوهشی در دانشجویان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 10(1 )، 56-62. SID. https://sid.ir/paper/244443/fa

    Vancouver: کپی

    حیدری سورشجانی سعید، دریس فاطمه، کاظمی عبدالرحیم، ترابی فارسانی زهرا. بررسی رابطه بین محیط آموزشی- پژوهشی و علاقمندی پژوهشی در دانشجویان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1397؛10(1 ):56-62. Available from: https://sid.ir/paper/244443/fa

    IEEE: کپی

    سعید حیدری سورشجانی، فاطمه دریس، عبدالرحیم کاظمی، و زهرا ترابی فارسانی، “بررسی رابطه بین محیط آموزشی- پژوهشی و علاقمندی پژوهشی در دانشجویان،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 10، no. 1 ، pp. 56–62، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244443/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button