مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,459
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

421
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی آگاهی و رضایت مندی بیماران بستری در بیمارستان کوثر شهر قزوین از منشور حقوق بیمار

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 37

چکیده

 مقدمه: منشور حقوق بیمار, به منظور اطمینان از انجام مراقبت کافی از بیماران تنظیم شده است. همچنین افزایش میزان رضایتمندی بیماران مستلزم ارتقاء کیفیت مراقبت های بهداشتی-درمانی است. این امر با اجرای منشور حقوق بیمار محقق می شود. هدف مطالعه حاضر تعیین میزان آگاهی و رضایت مندی بیماران بستری در بیمارستان از منشور حقوق بیمار بود.روش ها: این پژوهش به صورت توصیفی – مقطعی انجام بر روی 565 نفر از بیماران زن مراجعه کننده به بیمارستان کوثر شهر قزوین در سال های 1393 و 1394 انجام گرفت. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه 3 بخشی شامل اطلاعات دموگرافیک, آگاهی از حقوق بیمار و رضایت مندی از اجرای منشور حقوق بیمار بود. روایی پرسشنامه با استفاده روایی محتوایی و پایایی آن با استفاده از روش دو نیم کردن (0.78=r) تایید شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های ناپارامتری (آزمون همبستگی اسپیرمن و آزمون مقایسه ای کروسکال والیس) و از طریق نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: میانگین نمرات میزان آگاهی بیماران 2.4±7.32 و رضایت مندی 1.8±3.89 بود که نشان دهنده میزان آگاهی متوسط و رضایت مندی ضعیف بود. نتایج نشان داد بین رده های مختلف سنی از نظر آگاهی اختلاف معنی دار آماری وجود ندارد (0.991=P) اما در میزان رضایت مندی آنان وجود دارد (0.000=P). همچنین بین سطوح مختلف تحصیلی از نظر آگاهی اختلاف معنی دار آماری وجود دارد (0.000=P) اما در میزان رضایت مندی آنان وجود ندارد (0.122=P). در نهایت رابطه معنی دار آماری بین میزان آگاهی و رضایت مندی بیماران مشاهده نشد (0.158=P و 0.059=r).نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان دهنده آن بود که میزان آگاهی و رضایت مندی بیماران از مفاد منشور حقوق بیمار در حد متناسب نبود. بنابراین برنامه ریزی آموزشی مدیران کیفیت بیمارستان ها برای ارتقای دانش و نگرش بیماران در خصوص میزان آگاهی از منشور حقوق بیماران, ضروری است. این تغییر نگرش بیماران باعث افزایش مطالبه حقوق منشور بیمار و در نتیجه افزایش میزان رضایت مندی خواهد شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کلهر، مهری، کاوه یی، بهروز، و سمیعی راد، فاطمه. (1396). بررسی آگاهی و رضایت مندی بیماران بستری در بیمارستان کوثر شهر قزوین از منشور حقوق بیمار. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 9(3 )، 29-37. SID. https://sid.ir/paper/244461/fa

    Vancouver: کپی

    کلهر مهری، کاوه یی بهروز، سمیعی راد فاطمه. بررسی آگاهی و رضایت مندی بیماران بستری در بیمارستان کوثر شهر قزوین از منشور حقوق بیمار. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1396؛9(3 ):29-37. Available from: https://sid.ir/paper/244461/fa

    IEEE: کپی

    مهری کلهر، بهروز کاوه یی، و فاطمه سمیعی راد، “بررسی آگاهی و رضایت مندی بیماران بستری در بیمارستان کوثر شهر قزوین از منشور حقوق بیمار،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 9، no. 3 ، pp. 29–37، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244461/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button