مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,065
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

643
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کیفیت خدمات آموزشی ازدیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه بر اساس مدل سروکووال

صفحات

 صفحه شروع 50 | صفحه پایان 58

چکیده

 مقدمه: ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی, از جمله گام­ های اساسی ارتقا کیفیت محسوب شده و به کارگیری نظرات دانشجویان به عنوان مشتریان فرآیند آموزش می­ تواند به ارتقاء کیفیت آموزش کمک کند. مدل سروکوال مدل سنجش کیفیت از دیدگاه گیرندگان خدمات است که با مقایسه انتظارات و ادراکات دانشجویان از خدمات ارائه شده به تعیین شکاف خدمات و سنجش کیفیت خدمات می­ پردازد. این مطالعه با هدف تعیین کیفیت خدمات آموزش ی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشکده پرستاری و مامایی رشت بر اساس مدل سروکوال انجام شد. روش ­ ها: در این مطالعه توصیفی – مقطعی, 336 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی رشت به روش سرشماری نمونه­ گیری شدند. ابزارگردآوری داده­ ها پرسشنامه سنجش کیفیت آموزش براساس مدل تحلیل شکاف SERVQUAL بود. این ابزار به مقا یسه ادراکات و انتظارات دانشجویان از کیفیت آموزش در 5 بعد (قابلیت اطمینان خدمات, پاسخ­ گویی, اعتماد و تضمین, همدلی و بعد فیزیکی و ملموس ) می­ پردازد. روایی آن به طریق روایی محتوی و پایایی ان از طریق آلفای کرونباخ 95/0و آزمون مجدد (57/0) تایید گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده­ ها, از نرم­ افزار آماری SPSS و آزمون­ های توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته­ ها: یافته­ ها نشان داد, بین ادراکات و انتظارات دانشجویان ازکیفیت خدمات آموزشی در هر پنج بعد خدمات, شکاف منفی وجود دارد. بطوری­ که بیشترین میزان شکاف مربوط به بعد پاسخگویی (95/5 ± 53/2-) و کمترین میزان شکاف مربوط به بعد اعتماد و تضمین (62/5 ± 29/0-) بود. نتیجه­ گیری: انتظارات دانشجویان در مورد کیفیت آموزش فراتر از ادراکات آن ­ ها بود و کیفیت آموزش­ های ارائه شده از دیدگاه دانشجویان براساس مدل سروکوال نامناسب عنوان شد. در راستای بهبود کیفیت آموزش, کلیه ابعاد به ویژه بعد پاسخگویی به دانشجویان باید در الویت برنامه­ ریزی­ ها قرارگیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جعفری اصل، معصومه، میترا چهرزاد، مینو، شفیع پور، سیده زهرا، و قنبری، عاطفه. (1393). کیفیت خدمات آموزشی ازدیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه بر اساس مدل سروکووال. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 6(1)، 50-58. SID. https://sid.ir/paper/244471/fa

    Vancouver: کپی

    جعفری اصل معصومه، میترا چهرزاد مینو، شفیع پور سیده زهرا، قنبری عاطفه. کیفیت خدمات آموزشی ازدیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه بر اساس مدل سروکووال. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1393؛6(1):50-58. Available from: https://sid.ir/paper/244471/fa

    IEEE: کپی

    معصومه جعفری اصل، مینو میترا چهرزاد، سیده زهرا شفیع پور، و عاطفه قنبری، “کیفیت خدمات آموزشی ازدیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه بر اساس مدل سروکووال،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 6، no. 1، pp. 50–58، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244471/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button