مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

995
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

738
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی وضعیت مدیریت کلاس اساتید دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از دیدگاه دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 38

چکیده

 مقدمه: اساتید محور اصلی تعلیم و تربیت هستند که دلسوزانه فعالیت می کنند تا مطلبی را به نحو احسن و قابل فهم به فراگیران منتقل کنند. بدیهی است که در این مسیر مهم ترین فعالیت, مدیریت و اداره کلاس و ایجاد رفتار مطلوب در سایه ارتباط خوب و موثر با دانشجو می باشد. این مطالعه, با هدف بررسی وضعیت مدیریت کلاس اساتید دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از دیدگاه دانشجویان انجام گرفت.روش ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی - مقطعی و جامعه آن شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (1100 نفر) بودند, که با توجه به جدول کرجسی و مورگان 283 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته سبک های مدیریت کلاس دارای 30 سوال پنج گزینه ای و 3 سه خرده مقیاس (تعاملی, مداخله گر, و غیرمداخله گر) بود. روایی پرسشنامه بر اساس نظر متخصصان و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 0.86 تایید گردید. داده ها بوسیله نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از آزمون های t مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه در سطح معنی داری p<0.05 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: بر اساس نتایج 179 نفر 63.3 درصد دانشجوی دختر و 104 نفر 36.7 درصد دانشجوی پسر بودند. نتایج نشان داد که بیشتر اساتید به ترتیب از سبک مدیریت کلاس تعاملی, سبک مداخله گر و سبک غیر مداخله گر استفاده می کردند. بین سبک مدیریت کلاس مداخله گر (p=0.0001, t=5.48), سبک تعاملی (p=0.0001, t=3.27) و سبک غیرمداخله گر (p=0.0001, t=4.56) اساتید با جنسیت و بین سبک مدیریت کلاس تعاملی (p=0.004, f=2.89) و غیر مداخله گر (p=0.048, f=1.99) با رشته تحصیلی تفاوت معنی داری وجود داشت, اما بین سبک مدیریت کلاس مداخله گر با رشته تحصیلی تفاوت معنی داری مشاهده نشد.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که سبک مدیریت کلاس غالب اساتید دانشگاه از نوع تعاملی است. بنابراین در جهت افزایش توانمندی اساتید در کلاس داری, برگزاری کارگاه چگونگی مدیریت کلاس و روابط موثر با دانشجو پیشنهاد می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کاظمی، سیما، محمدی، یحیی، و رییسون، محمدرضا. (1394). بررسی وضعیت مدیریت کلاس اساتید دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از دیدگاه دانشجویان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 7(4)، 31-38. SID. https://sid.ir/paper/244506/fa

    Vancouver: کپی

    کاظمی سیما، محمدی یحیی، رییسون محمدرضا. بررسی وضعیت مدیریت کلاس اساتید دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از دیدگاه دانشجویان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1394؛7(4):31-38. Available from: https://sid.ir/paper/244506/fa

    IEEE: کپی

    سیما کاظمی، یحیی محمدی، و محمدرضا رییسون، “بررسی وضعیت مدیریت کلاس اساتید دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از دیدگاه دانشجویان،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 7، no. 4، pp. 31–38، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244506/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button