مقدمه: آینده نگری به عنوان یک ویژگی بر روی جهت گیری هدف و عملکرد تحصیلی دانشجویان تاثیرگذار است و دانشگاه ها در پرورش و توسعه این خصیصه در دانشجویان نقش تعیین کننده ای دارند. لذا هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین آینده نگری و عملکرد تحصیلی با لحاظ نمودن نقش میانجی جهت گیری هدف انجام شد.روش ها: روش پژوهش توصیفی - تحلیلی از نوع همبستگی بود که بر روی 197 نفر از دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال تحصیلی 94-93 انجام شد. ابزارهای این پژوهش شامل دو پرسشنامه سنجش آینده نگری و جهت گیری هدف بود. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و پایایی آلفای کرونباخ برای مولفه آینده نگری به صورت کلی (0.72) و مولفه جهت گیری هدف (0.74) مورد تایید قرار گرفت. بر این اساس پرسشنامه بین نمونه توزیع و داده ها از روش تحلیل مسیر بر اساس مراحل بارون و کنی با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که آینده نگری دانشجویان به نحو مثبت و معنی داری عملکرد تحصیلی آنان را پیش بینی می کند (p<0.0001، F=6.240). مولفه های آینده نگری اثر معنی داری بر جهت گیری هدف عملکرد گرایش دارند (p<0.001، F=4.787). همچنین مولفه های جهت گیری هدف عملکرد گرایش (p<0.001، b=0.33) و جهت گیری هدف تسلط گرایش (p<0.001، b=0.37) به نحو مثبت و معنی داری عملکرد تحصیلی دانشجویان را پیش بینی کرد.نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، آینده نگری و داشتن نگرش مثبت نسبت به آینده نقش مهمی در جهت گیری هدف فرد دارد، زیرا انگیزه ای که از نگرش به آینده در فرد ایجاد می گردد به معنای پیش بینی اهدف آینده در زمان حاضر خواهد بود، و طبیعتا تلاش فرد را در کسب عملکرد بالا و به دنبال آن ارتقاء تحصیلی افزایش می یابد.